Minilex - Lakipuhelin

Suullinen käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Hallinto-oikeuden päätöksestä saa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusoikeus on sillä, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Valitusoikeus on viranomaisella, mikäli laissa on niin säädetty, tai jos valitusoikeus katsotaan tarpeelliseksi viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi.

Pääsääntöisesti asioiden käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa tapahtuu pelkästään kirjallisen oikeudenkäyntiaineiston perusteella. Asiassa voidaan kuitenkin ottaa vastaan myös suullista todistelua, jolloin sitä varten järjestetään suullinen käsittely. Hallintoasian suullinen käsittely edistää omalla tavallaan asian ratkaisemista, koska se mahdollistaa monipuolisen selvityksen esittämisen hallintotuomioistuimelle sekä asianosaisten välisen keskustelun asiaan liittyvistä tosiasioista ja oikeuskysymyksistä. Suullisessa käsittelyssä toteutuvat tehokkaasti myös oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin edellytykset, kuten esimerkiksi käsittelyn välittömyys ja julkisuus. Hallintomenettelyssä suullinen käsittely täydentää asian kirjallista käsittelyä.

Milloin suullinen käsittely voidaan järjestää?

Korkeimmassa hallinto-oikeudessa voidaan kirjallisen käsittelyn lisäksi järjestää myös suullinen käsittely. Tuomioistuin voi päättää sen järjestämisestä, mikäli sen katsotaan olevan tarpeen asian selvittämiseksi. Suullisessa käsittelyssä voidaan kuulla asianosaisia, todistajia, asiantuntijoita sekä sitä hallintoviranomaista, joka on tehnyt valituksen kohteena olevan päätöksen. Käsittelyssä voidaan lisäksi vastaanottaa muutakin selvitystä.

Suullinen käsittely voidaan korkeimmassa hallinto-oikeudessa järjestää myös asianosaisen pyynnöstä. Lähtökohtaisesti suullinen käsittely on toimitettava, mikäli yksityinen asianosainen sitä pyytää. Sitä ei kuitenkaan tarvitse toimittaa, mikäli asiaan liittyvät tosiseikat voidaan selvittää muilla tavoin tai niistä on jo saatu riittävä selvitys tai jos asia on jo käsitelty suullisesti hallintotuomioistuimessa. Suullista käsittelyä ei myöskään tarvitse järjestää, jos sen järjestäminen on ilmeisen tarpeetonta, ottaen huomioon asian laatu ja merkitys asianosaiselle sekä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimus. Lisäksi suullinen käsittely voidaan korkeimmassa hallinto-oikeudessa evätä, jos sitä pyytävän asianosaisasema perustuu kunnan tai jonkin muun yhteisön jäsenyyteen tai kun suullisen käsittelyn järjestäminen ei ole tarpeen ja asia liittyy hallintotuomioistuimen päätökseen.

Asianosaisen tulee suullista käsittelyä vaatiessaan ilmoittaa perusteet, miksi asia tulisi käsitellä suullisesti ja mitä selvitystä hän siinä esittäisi. Edellä esitetyn perusteella suullista käsittelyä voi täten pyytää ainoastaan asianosaisasemassa oleva yksityinen henkilö. Näin ollen julkisyhteisöllä tai viranomaisella ei ole samaa oikeutta pyytää suullisen käsittelyn järjestämistä kuin yksityishenkilöllä, mutta tällainen asianosainen voi tarvittaessa muutoin huomauttaa hallintotuomioistuimelle suullisen käsittelyn tarpeellisuudesta asiassa. Suullisen käsittelyn toimittamisen tarvetta arvioidaan tapauskohtaisesti, sillä lainsäädäntö jättää paljon tulkinnanvaraa sen suhteen, mitkä ovat suullisen käsittelyn edellytykset. Toki huomioon tulee myös ottaa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin asettamat vaatimukset, jotka rajoittavat tapauskohtaista harkintaa. Asianosaisen oikeus suulliseen käsittelyyn vaikuttaa näin ollen myös olennaisesti hallintotuomioistuimen harkintaan.

Suullisen käsittelyn järjestämiseen asiassa voi myös vaikuttaa vireillä olevan asian merkitys asianosaiselle. Asialla voi esimerkiksi olla merkittävä vaikutus asianosaisen oikeusturvaan, tai se voi kohdistua sillä tavalla merkittävästi asianosaisen elämään, että tällainen merkitys jos sinänsä puoltaa suullisen käsittelyn järjestämistä. Tietynlainen asiaan liittyvä selvitys voi myös olla tarkoituksenmukaisempaa ottaa vastaan suullisesti, ja näin ollen silloin, kun asian selvittämisen tarve puoltaa suullisen käsittelyn selvittämistä, sellainen on perusteltua järjestää. Tällaisen selvityksen arvioiminen voi myös edellyttää, että molemmilla asianosaisilla on mahdollisuus vuorollaan suullisesti kommentoida selvitystä.

Suullinen käsittely koskee yleensä koko hallintotuomioistuimessa vireillä olevaa asiaa, jolloin käsittelyssä on mahdollista keskustella kaikesta asiaan liittyvästä. Suullista käsittelyä ei ole kuitenkaan pakko järjestää koskemaan koko valituksenalaista asiaa, vaan se voidaan rajoittaa koskemaan esimerkiksi vain osaa asiasta, asianosaisten käsitysten selvittämistä tai suullisen todistelun vastaanottamista. Ennen asian varsinaista käsittelyä voidaan järjestää myös valmisteleva suullinen istunto, jossa voidaan esimerkiksi käydä etukäteen läpi asianosaisten vaatimuksia ja käsityksiä sekä tulevaa todistelua. Suullisia käsittelyjä voidaan täten järjestää samassa asiassa myös useampia. Asianosainen voi saapua suulliseen käsittelyyn henkilökohtaisesti, tai asiamies voi osallistua käsittelyyn hänen puolestaan. Asianosaisen poisjäänti käsittelystä ei estä asian ratkaisemista. Asianosainen voidaan myös kutsua saapumaan henkilökohtaisesti suulliseen käsittelyyn, jos se on tarpeellista asian selvittämisen kannalta. Tällöin voidaan asettaa sakon uhka, jolloin saapumatta jättämisestä seuraa uhkasakko, mikäli asianosaisen henkilökohtainen läsnäolo katsotaan yhtä tarpeelliseksi. Poissaolon johtuessa laillisesta esteestä, asiassa on mahdollista järjestää uusi suullinen käsittely.

Lopuksi

Käytännössä korkeimmassa hallinto-oikeudessa järjestettävä suullinen käsittely on kuitenkin hyvin harvinainen, sillä usein suullinen käsittely ei tarjoa mitään sellaista uutta tietoa tai selvitystä, mikä ei kävisi ilmi jo asian kirjallisesta aineistosta. Kirjallista käsittelyä hallintotuomioistuimessa voidaan perustella muun muassa käsittelyn tehokkuudella ja taloudellisuudella. Näillä perusteilla ei kuitenkaan voida ohittaa oikeutta suulliseen käsittelyyn, vaan suullisen käsittelyn järjestämisen tarve pohjautuu toisaalta edellä mainittujen taloudellisten perusteiden, ja toisaalta oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin, asian selvitystarpeen sekä muiden käsittelyä ohjaavien tärkeiden periaatteiden väliseen kokonaisarvioon. Mikäli asian käsittely on tapahtunut suullisesti ensimmäisessä oikeusasteessa, eli hallinto-oikeudessa, ei korkeimman hallinto-oikeuden tällöin yleensä tarvitse järjestää asiassa uutta suullista käsittelyä.

Mikäli suullinen käsittely päätetään järjestää, lähetetään asianosaisille kutsu käsittelyyn. Mikäli korkein hallinto-oikeus päättää olla järjestämättä suullista käsittelyä asianosaisen pyynnöstä, on asianosaisen kannalta tärkeää saada tästä tieto hyvissä ajoin ennen asian ratkaisemista, jotta hän voi valmistautua kirjallisen oikeudenkäyntiaineiston toimittamiseen hallintotuomioistuimelle.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Korkeimman hallinto-oikeuden suulliseen käsittelyyn liittyvissä kysymyksissä kannattaa ottaa yhteyttä lakimieheen.

- Korkeimmassa hallinto-oikeudessa tulee lähtökohtaisesti järjestää suullinen käsittely aina silloin, kun asianosainen sitä nimenomaisesti pyytää.

Varoitukset

- Asianosaisen jääminen pois suullisesta käsittelystä ei estä asian käsittelemistä ja ratkaisemista poissaolosta huolimatta, ellei asianosaista ole kutsuttu käsittelyyn sakon uhalla. Asianosaisen jättäessä saapumatta suulliseen käsittelyyn henkilökohtaisesti silloin, kun hänet on kutsuttu käsittelyyn sakon uhalla, voidaan hänelle tuomita uhkasakko, ja asettaa uusi korkeampi sakon uhka.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]