Yksityinen hl Oulu, halusin korjauttaa 7 v vaivanneen hampaan. aiempi hionta aiheutti purenta ongelman. Hl ei kuunnellut, pyysin korjata ala ja ylähampaan yhdessä (alahampaassa väliaikainen paikka) vaan jankkasi että ulkonäkö ei miellytä. Sanoin minulla ei ole ollut 30 vuoteen reikiä, hl sanoi KATOTAANPA ja väitti poskihammas TÄYNNÄ reikiä, paikkasi yhden hampaan siitä eteenpäin. Korjausta jota pyysin ei tehty. Olin varannut 2 aikaa jotta 2 hammastani saadaan korjattua. Hl sanoi minun tultava seuraavan päivänä uudelleen. Kysyin miksi. En tiennyt, nyt epikriisin saatuani lukee perustarkastus ( ei tehty), vaitti yhden poskihampaani olevan niin hunossa kunnossa, pitää kokonaan korjata. Hän otti 3 röntgenkuva jne. Maksoi n 1200 euroa. Koen tulleeni pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi MItä tehdä
Minilex
30 vastausta
Soita lakimiehelle - 0600 12 450
Ensi sijassa hinnoitteluun ja hoitoon liittyvä tyytymättömyys kannattaa ilmaista hoitoa antaneelle hammaslääkärille ja pyrkiä selvittämään asia neuvottelemalla hänen kanssaan. Jos sovintoon ei kuitenkaan päästä, on tilanteen selvittämiseksi käytettävissä myös muita keinoja.
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (potilaslain) 3 §:n mukaan potilaalla on oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun. Jos potilas ei koe tämän oikeutensa toteutuneen, hänellä on potilaslain 10 §:n mukaan oikeus tehdä kirjallinen muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Toimintayksikön on tällöin annettava kohtuullisessa ajassa potilaalle kirjallinen vastaus muistutukseen. Ääritilanteissa kyseeseen tulee myös potilaslain 10 a §:ssä tarkoitettu kantelu, jonka tyytymätön potilas voi toimittaa valvontaviranomaisen (aluehallintovirasto tai Valvira) tutkittavaksi.
Potilaslakiin liittyvissä kysymyksissä potilasta neuvoo potilasasiamies, joka voi myös avustaa potilasta muistutuksen ja kantelun tekoon liittyvissä asioissa. Jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä tulee olla potilasasiamies, ja hänen yhteystietojaan voi tiedustella hoitoa antaneesta toimintayksiköstä.
Yksityisiä terveydenhuoltopalveluita koskevissa asioissa voi neuvontaa pyytää myös maistraattien kuluttajaneuvonnasta. Lopulta kysymys voidaan saattaa Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, kunhan asian tiimoilta on ensin oltu yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Kuluttajariitalautakunta voi ottaa kantaa myös siihen, onko palvelusta veloitettua hintaa pidettävä kohtuullisena. Lautakunnan ratkaisut eivät kuitenkaan ole oikeudellisesti sitovia, vaan lautakunta voi antaa vain riidan ratkaisua koskevan suosituksen. Kuluttajariita-asia on viime kädessä mahdollista saattaa myös yleisen tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.