Minilex - Lakipuhelin

Adoptiossa voi ilmetä ongelmia

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Adoptioprosessin kaikissa vaiheissa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu. Tarkoituksena on turvata lapselle pysyvä perhe sekä tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi. Toisinaan adoptiossa voi kuitenkin ilmetä ongelmia vielä sijoituspäätöksen jälkeen, ennen kuin adoptio on vahvistettu. Lapsen sijoittaminen adoptionhakijan luokse ei ehkä olekaan lapsen edun mukaista, jolloin viranomaisten on ryhdyttävä toimenpiteisiin.

Adoptioneuvonnan antaja on vastuussa lapsen sijoituksen onnistumisesta sekä kansallisten että kansainvälisten adoptioprosessien osalta. Ongelmien ilmaannuttua adoptioneuvonnan tarjoajan on yhdessä lastensuojeluviranomaisen kanssa etsittävä lapselle uusi adoptioperhe. Mikäli uuden sijoituksen järjestäminen ei onnistu, viranomaisten on ryhdyttävä muihin lastensuojelutoimenpiteisiin lapsen edun ja hoidon turvaamiseksi.

Kansainvälisessä adoptiossa kansainvälisen adoptiopalvelun antajan vastuulla on ottaa yhteyttä adoptioneuvontaan havaitessaan ensimmäisenä ongelmia lapsen sijoittamisessa perheeseen. Palvelunantajan on toimittava yhteistyössä adoptioneuvonnan tarjoajan ja lastensuojeluviranomaisen kanssa etsiessään ulkomailta tulleelle lapselle uutta adoptioperhettä. Lapsen edun mukaista voi joissakin tapauksissa olla lapsen palauttaminen tämän alkuperäiseen kotimaahan. Kolmen edellä mainitun tahon on ryhdyttävä toimenpiteisiin lapsen palauttamiseksi, jos hoidon järjestäminen Suomessa ei onnistu eikä se ole lapsen edun mukaista.

Myös lapsen mielipiteellä voi olla merkitystä sijoituksessa ilmenevien ongelmien ratkaisemiseksi. 12-vuotiaan tai kehitystasoltaan tätä vastaavan lapsen mielipide asiasta on selvitettävä ja se on otettava huomioon päätöksenteossa. Viranomaisten on keskusteltava myös tätä nuoremman lapsen kanssa asiasta, jos lapsi osaa puhua.

Adoption vahvistamisen jälkeen ilmenevät ongelmat eivät kuulu enää adoptioneuvonnan antajan tai kansainvälisen adoptiopalvelun tarjoajan vastuulle. Lakimies osaa antaa tietoa lastensuojelun palveluista ja kehottaa tarvittaessa ottamaan yhteyttä lastensuojeluviranomaiseen.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]