» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »
Käytännön toimintaohjeet
- Tee reklamaatio myyjälle: Ilmoita kaikki havaitsemasi virheet kirjallisesti myyjälle mahdollisimman pian. Näin varmistat, ettet menetä oikeuttasi vedota virheisiin.
- Vaadi myyjää korjaamaan virheet: Myyjällä on oikeus yrittää ensin korjata autossa havaitut virheet tai toimittaa uusi vastaava ajoneuvo.
- Arvioi virheiden vakavuus: Hinnanalennus tai kaupan purkaminen on mahdollista vain, jos virhe on olennainen. Hinnanalennus tulee yleensä kyseeseen pienempien virheiden kohdalla.
- Selvitä mahdollinen takuu: Jos autossa on vielä takuu voimassa, niin virheet korjataan ensisijaisesti takuukorjauksina.
- Kysy neuvoa Minilexin juristilta: Ota yhteyttä Minilexin juristiin soittamalla lakipuhelimeen 0600 12 450 tai pyydä maksuton tarjous alla olevalla lomakkeella.
» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »
Jos ostamassasi käytetyssä autossa on virhe, saatat olla oikeutettu kaupan purkuun. Lainsäädännön kannalta on olennaista erottaa kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan väliset kaupat kahden yksityishenkilön välisistä kaupoista, koska näihin tilanteisiin soveltuvat eri lait. Mikäli kysymyksessä on kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välinen kauppa, sovelletaan kuluttajansuojalakia. Mikäli kyse on taas yksityisten välisistä kaupoista, sovelletaan kauppalakia. On myös syytä huomioida, että kaupan purku on vasta viimesijainen keino riitatilanteen ratkaisemiseksi. Kaupan purkaminen edellyttää aina sitä, että asiaa on ensin pyritty selvittämään muulla tavalla.
Autokaupan virhetilanteisiin ja purkamiseen sovellettava laki
Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan väliseen kauppaan sovelletaan kuluttajansuojalakia. Jos siis yksityishenkilönä ostat auton elinkeinonharjoittajalta, kuten autoliikkeeltä, antaa laki sinulle erityistä suojaa sinun ja elinkeinonharjoittajan välisessä riitatilanteessa. Kuluttajansuojalaki lähtee siitä oletuksesta, että kuluttaja on heikommassa asemassa verrattuna ammattimaisesti toimivaan myyjään. Kahden yksityishenkilön väliseen kauppaan sovelletaan kauppalakia, joka perustuu oletukselle, että kaupan osapuolet ovat keskenään tasavertaisia. Kauppalaki asettaa sinulle siten enemmän vastuuta kaupankäynnissä kuin mitä heikomman suojan periaatteelle perustuva kuluttajansuojalaki. Sovellettiinpa tilanteeseesi kumpaa lakia tahansa, riitatilanteessa sinun kannattaa kääntyä lakimiehen puoleen reklamoituasi ensin myyjää.
Kaupan purkaminen vaatii olennaista virhettä autossa
Lain mukaan tavaran eli myös auton on oltava sellainen kuin on sovittu. Jos tavara poikkeaa tästä, siinä on virhe. Aina ei kuitenkaan ole tarkasti sovittu millainen tavaran tulee olla. Silloin sen tulee soveltua siihen tarkoitukseen mihin sellaisia tavaroita yleensä käytetään ja vastattava sitä, mitä myyjä on kaupantekotilanteessa kertonut tai mihin myyjä on viitannut esimerkiksi mallikappaleen tai ilmoituksen avulla. Auton tulee siten soveltua ajamiseen. Ostajana et voi kuitenkaan myöhemmin vedota virheenä seikkaan, josta olit tietoinen ostopäätöksen tehdessäsi. Jos olet ostanut auton tietoisena siitä, että sen jarrut eivät toimi, et voi myöhemmin vaatia kaupan purkua tämän seikan perusteella, olipa virhe kuinka olennainen tahansa. Mikäli olet epävarma, oikeuttaako ostamassasi ajoneuvossa oleva vika tai virhe sen korjaamiseen, hinnanalennukseen, kaupan purkuun ja vahingonkorvaukseen, niin kannattaa soittaa Minilexin Lakipuhelimeen 0600 12 450 tai jättää asiasta sitomaton tarjouspyyntö meidän autokauppariitoihin erikoistuneelle juristille.
Jotta voit vedota virheeseen, tulee sinun reklamoida virheestä eli ilmoittaa siitä myyjälle. Reklamaatio on vapaamuotoinen, mutta pakollinen. Ensisijainen keino virheen hoitamiseksi on sen oikaisu. Tämä voi tapahtua korjaamalla virhe myyjän toimesta tai siten, että myyjä antaa sinulle uuden, virheettömän vastaavan ajoneuvon. Käytettyjen autojen kaupassa uuden, vastaavanlaisen tuotteen tarjoaminen on harvinaisempaa ja käytännössä myyjät pyrkivät korjaamaan virheitä lähinnä korjaustoimenpitein. Huomattavaa ostajan kannalta on, että myyjällä on oikeus ensin yrittää korjata virhe. Pääsäännön mukaan korjauksen on oltava ostajalle maksutonta. Tämä pätee, jos korjauksesta ei aiheudu myyjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Erottelu myyjänä toimivan yksityishenkilön ja myyjänä toimivan elinkeinonharjoittajan välillä on tässä arvioinnissa olennaista. Yksityishenkilön kohdalla nämä kohtuuttomat haitat ja kustannukset tulevat kyseeseen huomattavasti helpommin kuin elinkeinonharjoittajan kohdalla.
Mikäli muutamat korjausyritykset eivät johda virheen korjautumiseen, on ostajalla olennaisen virheen osalta oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua. Hinnanalennus tulee yleensä kyseeseen pienempien virheiden kohdalla. Hinnanalennusta on käytetty esimerkiksi tilanteissa, joissa myyjä ei ole korjannut virhettä tai myyjä on ilmoittanut autolla ajetut kilometrit väärin. Hinnanalennuksen tulee olla virhettä vastaava: mitä suurempi virhe sitä suurempi alennus.
Kaupan purku tulee kyseeseen vasta, jos virhe on olennainen eivätkä useat korjausyritykset ole tuottaneet tulosta. Se on siten hyvityskeinona vasta viimesijainen.
Takuun vaikutus käytetyn auton kaupan purkuun
Jos myyjä on antanut myymälleen käytetylle autolle takuun, vastaa myyjä auton virheestä näiden takuuehtojen mukaisesti. Myyjän lisäksi myös maahantuoja, valmistaja tai muu aikaisempi myyntiporras saattaa olla antanut autolle takuun. Tällöin tämä aiempi myyntiporras vastaa virheestä, jos sen antama takuu on voimassa. Esimerkiksi tehdastakuu voi olla hyvinkin pitkäkestoinen, ja siten saattaa olla käytettävissä myös käytettynä ostetulle autolle. Tällöin ostajan on ilmoitettava virheestä sille, joka on myöntänyt takuun ja selviteltävä asiaa tämän takuunantajan kanssa. Huomattavaa on, että myyjä vastaa myös tällaisen aiemman myyntiportaan antamasta takuusta. Myyjä kuitenkin vapautuu tästä vastuusta, jos myyjä on ilmoittanut ostajalle nimenomaisesti ennen kaupan tekoa irtisanoutuvansa tästä. Syy tällaiselle irtisanoutumiselle voi olla esimerkiksi pyrkimys myydä autoja halvempaan hintaan, ilman takuusitoumuksia.
Takuunantaja sitoutuu korjaamaan takuuaikana ilmenevän virheen. Takuunantaja vapautuu tästä vastuusta, jos hän osoittaa, että vika johtuu ostajasta. Tällaisen vapautuksen peruste on esimerkiksi sattunut tapaturma tai huolto-ohjeiden laiminlyönti. Takuuaikana vian selvittelyn tulee olla ostajalle lähtökohtaisesti maksutonta. Myyjän vastuu rajautuu auton tai sen osan tavalliseen käyttöikään. Luonnollinen kuluminen sekä käyttövirheet rajautuvat pois myyjän virhevastuulta. Myyjä ei näin ollen ole yleensä vastuussa virheestä, joka ilmenee 50 vuoden kuluttua autokauppojen teosta. Koska takuuaikana myyjä vastaa autossa ilmenevistä virheistä, ei kauppaa takuun voimassaoloaikana voida lähtökohtaisesti purkaa. Vasta, jos korjausyrityksiä on ollut useita ja ne aiheuttavat ostajalle haittaa, voi kaupan purku takuuaikana tulla kyseeseen.
Autokaupan purku virheen johdosta
Lain mukaan myyjä vastaa virheestä, joka oli autossa luovutushetkellä, vaikka tämä virhe ilmenisi myöhemmin. Kuluttajansuojalain mukaan virheen oletetaan olleen olemassa jo auton luovutushetkellä, jos se ilmenee yhden vuoden sisällä luovutuksesta. Tämä soveltuu silloin, kun olet ostanut käytetyn auton elinkeinonharjoittajalta. Näin ollen ensimmäisen vuoden aikana ilmenevät virheet ovat myyjän vastuulla, ellei myyjä osoita, että nämä virheet johtuvat ostajasta. Tällainen ostajasta johtuva virhe voi olla auton vääränlainen käsittely ja huolto, kuten väärän polttoaineen tankkaaminen. Mikäli olet ostanut auton toiselta yksityishenkilöltä, myyjä vastaa virheestä, jos virhe johtuu esimerkiksi myyjän sopimusrikkomuksesta. Aloita virheen hoitaminen kuitenkin aina reklamaatiolla eli ilmoittamalla epäilemästäsi virheestä myyjälle. Tämä kannattaa tehdä kirjallisesti esimerkiksi sähköpostitse. Mikäli reklamaatio ja sitä mahdollisesti seuraava yhteydenpito myyjän kanssa ei tuota haluamaasi tulosta, kannattaa ottaa yhteyttä Minilexin autokauppariitoihin erikoistuneisiin ja kokeneisiin lakimiehiin tarjouspyyntölomakkeen kautta.
Jos kauppa puretaan, tulee ostajan palauttaa auto myyjälle ja myyjän ostajan mahdollisesti maksama kauppasumma takaisin ostajalle. Myyjä saa kuitenkin vähentää autosta saadun käyttöhyödyn tästä palautettavasta rahasummasta. Esimerkiksi jos auto on ollut käytössäsi neljä kuukautta ennen virheen ilmaantumista, saa myyjä pidättää neljän kuukauden arvoisen käyttöhyödyn alkuperäisestä kauppasummasta, joka on usein noin 0,10 euroa per kaupan jälkeen ajettu kilometri.
Autokaupan purkaminen koti- ja etämyynnissä
Myös autokauppojen teko on yleistynyt viime vuosina koti- ja etämyynnin keinoin. Kotimyynnillä tarkoitetaan tavaroiden ja palveluiden tarjoamista kuluttajille muualla kuin myyjän omassa toimipaikassa, esimerkiksi kuluttajan kotona tai työpaikalla. Etämyynti on sellainen kaupantekotilanne, jossa myyjä ja ostaja eivät ole yhtäaikaisesti paikalla eikä ostajalla ole mahdollisuutta tutustua tuotteeseen ennen kaupan tekemistä. Näin ollen etämyyntiä on esimerkiksi verkkokaupan välityksellä tehtävät ostokset. Koti- ja etämyynnissä kuluttajalla on käytettävissään 14 päivän peruutusoikeus. Tällaisissa myyntitilanteissa kuluttajien on yleensä vaikeampi arvioida ostamaansa tuotetta, ja siksi laki tarjoaa koti- ja etämyynnissä erityistä suojaa kuluttajalle.
Myös ajoneuvojen koti- ja etämyynnissä on annettava ostajalle kaupan peruutusehdot sekä ohjeet kaupan purkamisen tekemiseen. Kuluttajariitalautakunnan tapauksessa ostaja halusi purkaa autokaupan, koska autossa oli useita vikoja. Hän kuitenkin ilmoitti myyjälle halukkuudestaan perua kaupan kolme viikkoa kaupanteon jälkeen, vaikka lainmukainen kuluttajansuojalain 6 luvun peruutusaika koti- ja etämyynnissä on kaksi viikkoa. Lautakunta päätyi linjaamaan, että kuluttajalla oli oikeus perua kauppa vuoden kuluessa kaupanteosta, jos näitä ehtoja tai ohjeita ei ole annettu asianmukaisesti.
Yhteenveto
- Kaupan purku on lähtökohtaisesti viimeinen keino riitatilanteen ratkaisemiseksi; purku edellyttää, että tilannetta on yritetty ratkaista muilla toimilla.
- Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä kaupassa sovelletaan kuluttajansuojalakia. Eli autoa ostaessa autokaupasta, kuluttajansuojalaki turvaa erityisesti yksityishenkilöä.
- Kahden yksityishenkilön tai kahden elinkeinonharjoittajan tilanteessa sovelletaan kauppalakia.
- Molempien lakien osalta, autossa täytyy olla olennainen virhe, mikäli virheeseen halutaan vedota. Virheen täytyy kuitenkin olla sellainen, josta ostaja ei ole ollut tietoinen; jos ostaja ostaa auton, josta on kerrottu jarrujen olevan viallisia, auton jarruihin vetoaminen tulevaisuudessa ei ole mahdollista.
- Jotta virheeseen voi vedota, siitä täytyy ilmoittaa myyjälle. Reklamaatio on muodoltaan vapaamuotoinen, mutta pakollinen.
- Jos myyjä on antanut autolle takuun, hän on velvollinen toimimaan takuuehtojen mukaisesti virheiden kohdalla. Joskus aiempi myyntiporras, kuten autotehdas, on saattanut asettaa autolle takuun, joka on virhetilanteissa lopulta voimassa. Tällöin virheilmoitus tehdään kuitenkin takuunantajalle myyjän sijasta.
- Jos virhe johtuu ostajasta, takuunantaja vapautuu vastuustaan.
- Kuten melkein kaiken kaupan kohdalla, myyjä on vastuussa virheistä, jotka ovat olleet olemassa kaupan hetkellä, vaikka ne ilmenisivätkin vasta myöhemmin.
- Jotta kaupan purku onnistuisi, täytyy prosessi aloittaa reklamaatiolla, kuten korvausvaatimusten kohdalla. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti.
- Kun kauppa puretaan, auto palautuu myyjälle ja vastike ostajalle. Myyjällä on oikeus pidättää summaa, joka vastaa ostajan saamaa hyötyä autosta.
- Koti- ja etämyynnissä kuluttajalla on käytettävissä 14 vuorokauden peruutusoikeus, sillä tuotteen arviointi on hankalaa ennen tuotteen näkemistä.
Summary in English
- Termination of the transaction is generally considered as a last resort for resolving a dispute; termination requires that the situation has been attempted to be resolved through other means.
- In a transaction between a business entity and a consumer, the Consumer Protection law applies. For example, when purchasing a car from a car dealership, the Consumer Protection law specifically safeguards individuals.
- In a situation involving two individuals or two business entities, the Sale of Goods Act applies.
- In both laws, the car must have a material defect in order to invoke the defect. However, the defect must be one that the buyer was not aware of; if a buyer purchases a car with known faulty brakes, they cannot later claim a defect in the brakes.
- To invoke a defect, it must be reported to the seller. The complaint can be informal but is mandatory.
- The primary means of resolving the issue is to find a method of repair for the defect. The repair should be provided to the buyer free of charge, unless it would cause unreasonable inconvenience to the seller.
- If repairs are unsuccessful, the buyer has the right to demand a price reduction or termination of the transaction. A price reduction is applicable if, for example, the seller has not repaired the defect. The compensation must be equivalent to the defect.
- If the seller has provided a warranty for the car, they are obligated to act in accordance with the warranty terms regarding defects. Sometimes, a previous level of sale, such as an automobile manufacturer, may have provided a warranty for the car that remains valid in case of defects. In such cases, however, the defect notification should be made to the warranty provider rather than the seller.
- If the defect is due to the fault of the buyer, the warranty provider is released from their liability.
- Like in almost all transactions, the seller is responsible for defects that existed at the time of the transaction, even if they only become apparent later.
- In order to successfully terminate the transaction, the process must begin with a complaint, as with compensation claims. It is advisable to make the complaint in writing.
- When the transaction is terminated, the car is returned to the seller and the consideration is returned to the buyer. The seller is entitled to withhold an amount equivalent to the benefit received by the buyer from the car.
- In distance and off-premises sales, the consumer has a 14-day right of withdrawal, as it is difficult to evaluate the product before seeing it.
Kysymyksiä ja vastauksia
1. Ostin käytetyn auton autokauppiaalta, ja pian kaupanteon jälkeen ystäväni, joka korjaa autoja ammatikseen, havaitsi merkittävän vian auton moottorissa. Voinko purkaa kaupat?
Kuluttajansuojalain mukaan myyjälle on varattava tilaisuus korjata ilmaantunut virhe. Vasta, mikäli useat korjausyritykset epäonnistuvat, saattaa kauppojen purku tulla kyseeseen. Sinun on siis reklamoitava virheestä myyjälle, ja vasta, jos myyjä ei halua korjata virhettä, voit vaatia kaupan purkua.
2. Autoa myyvä Lasse Lohjalta esitteli minulle ylpeänä ”uudenveroista” autoa, ja päädyin ostamaan mokoman. Noin viisi kuukautta myöhemmin selvisi, että autossa on useita, olennaisia vikoja, ja ajetut kilometritkin oli Lasse ilmoittanut väärin. Mitä voin tehdä?
Vaikka auto on ostettu käytettynä, ”sellaisena kuin se on” -ehdollakin on rajoituksensa. Auto ei vastaa sitä, mitä kaupantekotilanteessa on sovittu – auto ei ole uudenveroinen. Virheellisten tietojen antaminen kaupanteon yhteydessä antaa sinulle oikeuden purkaa kaupan.
3. Ostin käytetyn auton autokauppiaalta netistä vajaa vuosi sitten. Auto ei kuitenkaan ole vastannut odotuksiani, ja haluaisin purkaa kaupan. En edes löydä kauppakirjasta peruutusehtoja, lienenkö ikinä niitä edes saanut. Onko minulla oikeus purkaa kauppa tai saada edes hinnanalennusta autosta?
Etämyynnissä ostetuilla tavaroilla on kahden viikon peruutusoikeus. Tämä peruutusoikeus laajenee kuitenkin vuoteen, jos peruutusohjeita ei ole annettu kaupanteon yhteydessä. Tässä tapauksessa myyjä ei ole antanut sinulle peruutusohjeita. Näin ollen peruutusoikeutesi on yhä voimassa, ja voit purkaa kaupan.
4. Ostamani auto on huonommassa kunnossa kuin myyjä antoi minun olettaa. Halusin ajokelpoisen auton, en museotavaraa! Myyjä ei suostu neuvotteluihin kanssani. Mistä saisin apua tilanteeseeni?
Käytetynkin auton on vastattava sitä, mitä kaupanteon yhteydessä on sovittu. Koska myyjän suoritusvelvollisuudessa on virhe, niin saatat olla oikeutettu purkamaan kaupan. Saat apua Minilexin kokeneilta lakimiehiltä soittamalla lakipuhelimeen tai pyytämällä meiltä tarjouksen lakipalvelusta.
5. Ostin käytetyn auton noin kaksi vuotta sitten. Auton punainen maali ei kuitenkaan enää miellytä vaimon silmää, ja hän haluaisi uuden, mustan auton. Voinko palauttaa punaisen auton kauppiaalle?
Kaupan purkaminen edellyttää olennaista virhettä. Kysymyksesi perusteella vaikuttaa siltä, että olet tiennyt ostavasi punaisen auton. Jos kauppias on antanut sinulle pitkän vaihto- tai palautusoikeuden, voit tietenkin sen nojalla palauttaa auton ja ostaa uuden, vaimoa miellyttävän auton tilalle. Laki ei kuitenkaan tällaista etua sinulle tarjoa.
Aiheesta muualla
- Kauppalaki (Finlex)
- Kuluttajansuojalaki (Finlex)
- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Pyydä tarjous lakipalvelusta
Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
- maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
- maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
- halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Selaa lakitietoa