Minilex - Lakipuhelin

Reklamaatioaika kuluttajankaupassa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Ostajan on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa myyjälle, mikäli hän haluaa purkaa kaupan viivästyksen perusteella tai mikäli hän haluaa vaatia vahingonkorvausta. Tavaran virheeseen on myös vedottava kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja on havainnut virheen. Siispä kohtuulliseksi katsottava aika virheilmoituksen tekemiselle ei koskaan voi olla alle kahden kuukauden mittainen.

Reklamaatiovelvollisuuden syntymistä arvioidessa ratkaisevaa on ajankohta, jolloin ostajan tulee tai hänen olisi pitänyt tulla tietoiseksi siitä, että tavarassa on virhe. Kohtuulliseksi katsottavan ajan pituus määräytyy tapauskohtaisesti. Ajan pituuteen vaikuttavat muun muassa kuluttajan asiantuntemus, tavaran laatu, ostajan mahdollisuus havaita virhe sekä muut yksittäistapauksen olosuhteet. Reklamaation tekemiseen säädetty kohtuullinen aika voidaan joissakin tapauksissa ylittää, jos esimerkiksi myyjän menettely on ollut törkeän huolimatonta, kunnianvastaista tai arvotonta.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa