Minilex - Lakipuhelin

Reklamaatioaika kuluttajankaupassa


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Ostajan on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa myyjälle, jos hän haluaa purkaa kaupan viivästyksen perusteella tai mikäli hän haluaa vaatia vahingonkorvausta. Tavaran virheeseen on myös vedottava kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja on havainnut virheen tai hänen olisi se pitänyt havaita. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja tosiasiassa havaitsi virheen. Reklamaatiovelvollisuuden syntymistä arvioitaessa ratkaiseva on ajankohta, jolloin ostajan tulee tai hänen olisi pitänyt tulla tietoiseksi siitä, että tavarassa on virhe. Kohtuulliseksi katsottavan ajan pituus määräytyy tapauskohtaisesti. Ajan pituuteen vaikuttavat muun muassa kuluttajan asiantuntemus, tavaran laatu, ostajan mahdollisuus havaita virhe sekä muut yksittäistapauksen olosuhteet. Reklamaation tekemiseen säädetty kohtuullinen aika voidaan joissakin tapauksissa ylittää, jos esimerkiksi jos myyjän menettely on törkeän huolimatonta, kunnianvastaista tai arvotonta.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa