Minilex - Lakipuhelin

Tuotevahinkojen korvaaminen kuluttajankaupassa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Tuotevahinko tarkoittaa vahinkoa, joka aiheutuu tavaran virheestä muulle kuin myydylle tavaralle. Vahingonkorvuasta ei voi kuitenkaan saada pahasta mielestä tai henkisestä kärsimyksestä. Jotta kuluttaja voi esittää vahingonkorvausvaatimuksen, tulee hänellä olla näyttöä syntyneestä vahingosta. Kustannuksista tulee olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Se kenelle vaatimus vahingosta on esitettävä, riippuu vahingon laadusta.

Jotta ostajalla olisi oikeus vaatia vahingonkorvausta tuotevahingon vuoksi, edellytetään, että vahinko kohdistuu omaisuuteen, jolla on välitön käyttöyhteys myytyyn tavaraan.  Tällaiset vahingot myyjän on korvattava huolimattomuudestaan riippumatta. Välitön käyttöyhteys on olemassa esimerkiksi silloin kun myydyssä tavarassa olevan virheen vuoksi aiheutuu vahinkoa omaisuudelle, jonka käsittelemiseen kyseinen tavara on tarkoitettu. Ostaja voi esimerkiksi vaatia korvausta pesukoneen pilaamista tekstiileistä. Välitön käyttöyhteys tarkoittaa toiminnallista yhteyttä, pelkkä fyysinen yhteys ei ole tällainen käyttöyhteys. Kuluttajasuojalain tuotevahinkosääntelyn perusteella ei korvata henkilövahinkoja.

Kuluttaja voi vaatia korvausta valmistajalta tai maahantuojalta, jos vahinko on johtunut tuotteen puutteellisesta turvallisuudesta. Jos kuluttaja ei saa selville tuotteen valmistajaa, korvausta voi vaatua tuotetta omanaan markkinoineelta tai tuotteen tunnuksella varustaneelta yritykseltä. Kuluttajan on voitava perustella todistettavasti vahinko, tuotteen puuttellinen turvallisuus, sekä vahingon ja turvallisuuspuutteen välinen syy-yhteys.

 

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa