Minilex - Lakipuhelin

Tuotevahinkojen korvaaminen kuluttajankaupassa

» Selvitä asiasi heti - Soita 0600 12 450 »

Tuotevahinko tarkoittaa vahinkoa, joka aiheutuu tavaran virheestä muulle kuin myydylle tavaralle. Vahingonkorvuasta ei voi kuitenkaan saada pahasta mielestä tai henkisestä kärsimyksestä. Jotta kuluttaja voi esittää vahingonkorvausvaatimuksen, tulee hänellä olla näyttöä syntyneestä vahingosta. Kustannuksista tulee olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Se kenelle vaatimus vahingosta on esitettävä, riippuu vahingon laadusta.

Jotta ostajalla olisi oikeus vaatia vahingonkorvausta tuotevahingon vuoksi, edellytetään, että vahinko kohdistuu omaisuuteen, jolla on välitön käyttöyhteys myytyyn tavaraan.  Tällaiset vahingot myyjän on korvattava huolimattomuudestaan riippumatta. Välitön käyttöyhteys on olemassa esimerkiksi silloin kun myydyssä tavarassa olevan virheen vuoksi aiheutuu vahinkoa omaisuudelle, jonka käsittelemiseen kyseinen tavara on tarkoitettu. Ostaja voi esimerkiksi vaatia korvausta pesukoneen pilaamista tekstiileistä. Välitön käyttöyhteys tarkoittaa toiminnallista yhteyttä, pelkkä fyysinen yhteys ei ole tällainen käyttöyhteys. Kuluttajasuojalain tuotevahinkosääntelyn perusteella ei korvata henkilövahinkoja.

» Anna lakipuhelimen neuvoa - Soita 0600 12 450 »



Selvitä lakiasiasi heti

Lakiasiat kannattaa aina selvittää heti, ainakin itselle. Lakipuhelimen juristit auttavat sinua selvittämään oikeutesi ja velvollisuutesi sekä antavat neuvoja kuinka sinun tulisi asiassasi toimia. Näin toimimalla estät ennakolta ongelmien ja riitojen syntymisen tai pahentumisen.


Laaja lakimiesverkosto auttaa kaikissa lakiasioissa

Voit olla meihin yhteydessä sekä pienissä että suurissa asioissa. Eri oikeudenalat kattava laaja lakimiesverkosto hoitaa tarvittaessa lakiasiasi alusta loppuun. Etsimme halutessasi juuri sinulle sopivan lakimiehen ja tarkistamme oikeusturvavakuutuksesi soveltuvuuden tai mahdollisuutesi saada julkista oikeusapua valtion varoista. Älä siis jätä asiaasi hoitamatta, vaan soita meille ja anna asiantuntijoiden auttaa.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »



Kuluttaja voi vaatia korvausta valmistajalta tai maahantuojalta, jos vahinko on johtunut tuotteen puutteellisesta turvallisuudesta. Jos kuluttaja ei saa selville tuotteen valmistajaa, korvausta voi vaatua tuotetta omanaan markkinoineelta tai tuotteen tunnuksella varustaneelta yritykseltä. Kuluttajan on voitava perustella todistettavasti vahinko, tuotteen puuttellinen turvallisuus, sekä vahingon ja turvallisuuspuutteen välinen syy-yhteys.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa