Asunnon lämpöpatteri ei lämpene ja huolto käynyt kolme kertaa toteamassa että vika ei ole termostaatissa ja eivät voi siten tehdä asialle mitään. Kohteen omistaja ja isännöinti eivät ota mitään kantaa asiaan, vetoavat siihen että asia kuuluu urakoitsijale ja että jossain vaiheessa
tullaan tekemään takuukorjauksia/säätöjä. Asunnossa on aikamoinen veto kun parvekkeen ja ikkunoiden lähellä lämpö noin 14C astetta. Lisäksi asunnon ilmastointi ilmeisesti vielä kesäasennossa. Muissakin asunnoissa on kuulemma kylmä, mutta tuo patterivika vain minulla. Millainen näyttö pitää olla esim. vuokran alennukseen, riittääkö tuo huollon toteamus ja voinko vaatia esim. kirjallista todistetta huoltohenkilöltä?
Minilex
60 vastausta
Soita lakimiehelle - 0600 12 450
Kyllä, sinulla on oikeus vaatia vuokran alennusta, jos asunnon lämpötilaa ei voida pitää asumisterveyden kannalta riittävänä ja vuokranantaja ei ole kohtuullisessa ajassa ryhtynyt toimiin ongelman ratkaisemiseksi. Asuinhuoneiston vuokrausta koskeva laki ja terveydensuojelumääräykset tukevat tätä.Terveydensuojelulain mukaan asunnon lämpötilan tulee olla riittävä. Alin suositeltava sisälämpötila asunnoissa on yleensä noin 18–21 °C, ja alle 16 °C lämpötila voidaan katsoa terveydelle haitalliseksi, varsinkin jos se jatkuu pitkään. Tässä tapauksessa asunnon lämpötila (14 °C ikkunoiden ja parvekkeen lähellä) on huomattavan alhainen. Voit pyytää huoltohenkilöltä kirjallisen dokumentin, joka vahvistaa, että patterissa on vikaa ja ettei termostaatti ole ongelman syy. Tämä todistus auttaa osoittamaan, että olet tehnyt voitavasi ongelman ratkaisemiseksi. Ilmoita vuokranantajalle kirjallisesti, että vedot asunnon takuukorjauksiin eivät ole riittäviä ja että he ovat vastuussa asumiskelpoisuuden ylläpidosta. Pyydä selkeää vastausta korjausaikatauluun ja mainitse, että varaudut hakemaan vuokranalennusta, jos ongelma ei ratkea.
Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.