Minilex - Lakipuhelin

Perintä ja haastehakemus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Perintätoimistot harjoittavat perintää varsinaisten velkojien puolesta. Velkoja, esimerkiksi teleoperaattori, joka ei ole saanut asiakkaaltaan maksua puhelinlaskusta, voi siirtää saatavansa perintätoimistolle. Jos perintätoimistonkaan tekemä vapaaehtoinen perintä ei tuota tulosta, se siirtää saatavan oikeudelliseen perintään tekemällä haastehakemuksen tuomioistuimeen. Yleensä kyseessä on summaarinen asia eli kantajan mukaan riidaton saatava. Tällöin asiassa voidaan käyttää summaarista haastehakemusta. Perintätoimistot voivat lähettää haastehakemuksensa suoraan tuomioistuinten asianhallintajärjestelmään Santra-tietojärjestelmän välityksellä. Se on tarkoitettu muillekin sellaisille hakijoille, jotka tekevät paljon haastehakemuksia summaarisissa eli riidattomissa velkomusasoissa.

Summaarisesta haastehakemuksesta tulee ilmetä kantajan ja vastaajan henkilötiedot kuten nimi, osoite ja puhelinnumero. Haastehakemuksessa on vaatimuksen perusteena tarpeen mainita ainoastaan ne seikat, joihin vaatimus välittömästi perustuu. Tällöin ei tarvitse myöskään ilmoittaa todisteita. Haastehakemuksessa on kuitenkin täsmällisesti yksilöitävä se sopimus, sitoumus tai muu kirjallinen todiste, johon kantaja vetoaa. Viivästyskorko ja vastapuolen velvoittaminen korvaamaan oikeudenkäyntikulut on vaadittava erikseen. Perintätoimistot ilmoittavat haastehakemuksessa myös omat perintäkulunsa.

 

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 7 - 23 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa