Minilex - Lakipuhelin

Törkeä kuolemantuottamus ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen - KKO:2006:13

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

  • Liikennerikos
    Kuolemantuottamus

Tapauksessa henkilöt A ja B kohtasivat risteyksessä ja lähtivät ajamaan kilpaa yleisellä tiellä. Kilpaa ajaessaan he ajoivat reilusti ylinopeutta ja ohittivat muita autoja. Seitsemän kilometriä ajettuaan A lähti ohittamaan B:tä ja törmäsi vastakkaisesta suunnasta tulleeseen autoon. Törmäyksessä kuolivat sekä A ja vastakkaisesta suunnasta tulleen auton kuljettaja ja A:n kyydissä olleet loukkaantuivat.

Käräjäoikeuksissa syyttäjä vaati B:lle rangaistusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. B myönsi kilpa-ajotilanteen sekä ylinopeuden, mutta kiisti A:n ohittamisyritysten vaikeuttamisen auton vauhtia nopeuttamalla. Syyttäjä vaati myös B:lle rangaistusta törkeästä kuolemantuottamuksesta. Vastaan tulleen auton kuljettajan aviopuoliso ja poika olivat samaa mieltä syytteestä. Käräjäoikeus tuomitsi B:n yhden vuoden ja kuuden kuukauden vankeusrangaistukseen. B valitti tuomiosta hovioikeuteen, ja hovioikeuden päätöksestä syyttäjä ja vastaan tulleen kuljettajan puoliso ja poika valittivat korkeimaan oikeuteen.

Korkeimmassa oikeudessa katsottiin, että yleisellä tiellä monta kilometriä jatkunut kilpa-ajo huomattavalla ylinopeudella aiheutti muille tiellä liikkujille vakavaa vaaraa, ja tekoa voitiin pitää törkeänä piittaamattomuuden vuoksi. A:n ja B:n kilpa-ajo oli myös sellaisena ajankohtana, jolloin tiellä oli muuta liikennettä. Vaikka A:n ohitusta saatettiin pitää arviointi- tai havainnointivirheenä, virhettä ei voitu pitää sellaisena, ettei B olisi voinut ennakoida sitä.

Tuomiolauselmassa B:n syyksi luettiin törkeä kuolemantuottamus ja kaksi vamman tuottamusta. Näiden lisäksi B:n syyksi luettiin alemmissa oikeuksissa luetut rikokset, joita olivat törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, törkeä rattijuopomus sekä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Vankeusrangaistuksen pituudeksi asetettiin 1 vuosi ja kuusi kuukautta.

Tapausta voidaan arvioida yksittäisen liian nopeasti ajavan auton sijaan A:n ja B:n yhteisenä toimintana. Tätä kutsutaan yhteisvastuun ideaksi, jota voidaan soveltaa esimerkiksi juuri yleisillä teillä nopeusrajoituksia rikkovasta kilpa-ajosta aiheutuviin vahinkoihin. Vahinko katsottiin aiheutuneen kielletystä vaaran aiheuttamisesta, josta sekä A ja B vastaavat. Siispä vaikka vain A törmäsi vastaantulevaan autoon, kaikki toimintaan osallistuneet katsottiin vastuulliseksi vastaan tulleen auton kuljettajan kuolemasta sekä A:n kyydissä olleiden vammoista.


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät tapaukset


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]