Minilex - Lakipuhelin

Lastensuojeluyksikkö

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Lastensuojeluyksiköiden katsotaan olevan nimityksiltään laajalti erilaisia. Käytettäviksi on otettu muun muassa perhekodin, perheryhmäkodin, tukikodin, perhekuntoutuskodin, turva- ja hoitokodin, pienryhmäkodin ja palvelukodin nimikkeet. Esimerkiksi perhekodilla tarkoitetaan yleensä yritystä tai yhteisöä, joka myy kunnalle palveluitaan. Artikkelissa lastensuojeluyksiköllä tarkoitetaan lastensuojelulain sääntelemiä lastensuojelulaitoksia, kuten lastenkoteja ja koulukoteja, joissa voidaan järjestää esimerkiksi lapsen sijaishuoltoa sekä avohuollon tukitoimena tarkoitettuja sijoituksia. Lastensuojeluyksiköiden on katsottu voivan olla myös ammatillisesti ja luvanvaraisesti ylläpidettäviä perhekoteja.

Lastensuojeluyksiköt voivat edellä esiteltyyn viitaten olla joko yksityisiä tai kunnallisia lastensuojelupalveluiden tuottajia. Artikkelin edetessä tutustutaan niin lapsen hyvinvointia koskevaan vastuuseen, lastensuojelun sisältöön kuin lastensuojelulaitoksiin.

Lapsen hyvinvointia koskeva vastuu

Lapsen hyvinvoinnista vastaavat ensisijaisesti lapsen vanhemmat ja muut huoltajat, joiden tulee vastuunsa nojalla turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi. Myös lapsen ja tämän perheen kanssa yhteistyötä tekevien viranomaisten tehtävänä on tukea vanhempia ja huoltajia tarvittaessa heidän kasvatustehtävissään. Lisäksi viranomaisten tulee pyrkiä tarvittaessa tarjoamaan perheelle apua riittävän varhain ja ohjaamaan lapsi perheineen tilanteesta riippuen mahdollisesti lastensuojelun piiriin.

Lastensuojelun tulee tukea vanhempia, huoltajia ja muita henkilöitä, jotka vastaavat lapsen hoidosta tai kasvatuksesta. Tukeminen pitää sisällään myös tarvittavien palveluiden ja tukitoimien järjestämisen.

Miten lastensuojelu määritellään?

Lastensuojelu määritellään lastensuojelulaissa lapsi- ja perhekohtaiseksi lastensuojeluksi, jota toteutetaan muun muassa asiakassuunnitelma laatien ja avohuollon tukitoimia järjestäen. Lastensuojelun toimintamuodoiksi on luettu tavallisesti myös kiireellinen sijoitus, huostaanotto ja edellä mainittuihin toimintamuotoihin liittyvä sijais- ja jälkihuolto. Lastensuojelulta vaaditaan lapsen suotuisan kehityksen ja hyvinvoinnin edistämistä ja arvioitaessa lastensuojelun tarvetta, on huomioon otettava ensisijaisesti lapsen etu.

Kunnan tulee lasten ja nuorten hyvinvointia edistääkseen järjestää myös ehkäisevää lastensuojelua, jos lapsi tai perhe ei ole muutoin lastensuojelun asiakkaana. Ehkäisevän lastensuojelun tarkoitukseksi voidaan tiivistäen esittää lapsen kasvun, kehityksen ja hyvinvoinnin turvaaminen ja edistäminen. Myös vanhemmuuden tukemisen on katsottu kuuluvan ehkäisevän lastensuojelun tarkoituksiin. Ehkäisevää lastensuojelua kuvaillaan lain tasolla sellaiseksi tueksi ja erityiseksi tueksi, jota voidaan antaa muun muassa opetuksessa, nuorisotyössä, päivähoidossa, äitiys- ja lastenneuvolassa tai muussa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kuvaillun kaltaista tukea voidaan järjestää myös osana avo-, sijais- tai jälkihuoltoa, jos lapsi on jo lastensuojelun asiakkaana.

Lastensuojelulaitosten suhteen huomioitavia seikkoja

Lainsäädännön mukaan lastensuojelulaitoksia ovat artikkelin aikana jo mainittujen koulukotien ja lastenkotien lisäksi myös muut lastensuojelulaitokset, jotka voidaan rinnastaa edellä mainittuihin. Tällöin muina lastensuojelulaitoksina ovat käytännössä katsoen voineet tulla arvioitaviksi esimerkiksi vastaanottokodit ja nuorisokodit.

Lastensuojelulaitosten ylläpidosta vastaavat tavallisesti joko valtiot, kunnat tai yksityiset yhteisöt. Mikäli yksityinen palveluidentuottaja tuottaa ympärivuorokautisia sosiaalipalveluja jatkuvaksi katsottavalla tavalla, tulee sen saada ennen toiminnan aloittamista tai sen olennaista muuttamista lupa siltä aluehallintovirastolta (AVI), jonka alueella toimintaa harjoitetaan. Harjoitettaessa mainitunkaltaista toimintaa useammalla kuin yhdellä alueella, tulee lupa kuitenkin hakea Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviranomaiselta (Valvira).

Jos lapsi sijoitetaan pysyvästi, pidetään suotuisimpana vaihtoehtona yleensä perhehoitoa. Johtuen esimerkiksi lapsen erityisestä vaikeahoitoisuudesta, voi hyvin järjestettäväksi katsottu laitoshoito kuitenkin näyttäytyä tilanteeseen sopivampana vaihtoehtona. Laitoshoito voi tulla kyseeseen lapsen sijaishuollon järjestämiseksi myös silloin, kun lapsi sijoitetaan vain väliaikaisesti ja laitoshoitoon kuuluu kiinteä yhteydenpito ja työskentely lapsen vanhempien kanssa.

Lastensuojelulaitoksen tilat ja henkilökunta

Lastensuojelulaitokselta vaaditaan yleisesti riittävinä ja asianmukaisina pidettäviä toimitiloja ja toimintavälineitä. Lisäksi paikalla on oltava riittävä määrä sosiaalihuollon ammattihenkilöitä sekä muuta henkilöstöä, kun huomioidaan lasten ja nuorten tarvitsema hoito sekä kasvatus.

Toimitiloja koskevia vaatimuksia tarkasteltaessa, pidetään riittävinä ja asianmukaisina sellaisia tiloja, jotka mahdollistavat lapselle tarpeellisen yksityisyyden. Lapselle tulee turvata näin ollen sekä mahdollisuus yksinoloon että oman identiteetin osalta välttämättömänä pidettävään omaan alueeseen. Yksityisten tilojen lisäksi vaatimukseksi on asetettu mahdollisuus yleisten tilojen käyttöön. Tavoitteeksi on yleisesti ottaen asetettu, että lastensuojelulaitos on tilava ja normaalissa ympäristössä sijaitseva perheasunto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan kodinomaisuuden ja viihtyvyyden tulee olla laitoksessa taattu. Laitoksen katsotaan voivan sisältää yhden tai useamman asuinyksikön, jolloin asuinyksiköt voivat toimia toisistaan myös täysin erillään. Asuinyksikön osalta on asetettu raja enintään seitsemän lapsen tai nuoren sijoittamisesta samaan asuinyksikköön ja enintään 24 lapsen tai nuoren sijoittamisesta samaan rakennusryhmään.

Myös henkilökunnan osalta on asetettu määrällinen vaatimus niin, että henkilökunnassa tulee olla asuinyksikköä kohden vähintään seitsemän työntekijää, jotka toimivat hoito- ja kasvatustehtävissä. Hoitohenkilökuntaan tulee kuulua vähintään kuusi henkilöä silloin, kun samassa rakennuksessa on useampi kuin yksi asuinyksikkö. Henkilöstön määrää koskevista vaatimuksista voidaan tietyissä tilanteissa poiketa. Lastensuojelulaitoksen hoito- ja kasvatustehtävissä toimivalle henkilökunnalle on asetettu myös vaatimuksia koskien riittävää pätevyyttä hoidettavaan tehtävään.

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen alaiset lastensuojeluyksiköt

Joitakin lastensuojeluyksiköitä, kuten terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen alaisia valtion koulukoteja ja vankilan perheosastoa, säännellään lailla erikseen. Lain mukaan valtion koulukodeissa annetaan sekä kasvatusta, hoitoa että perusopetusta. Lisäksi koulukodeissa voidaan antaa muuta perusopetukseen liittyvää opetusta lapsille ja nuorille, jotka on sijoitettu sijais- tai jälkihuoltoon ja joiden hoitamista ja kasvattamista ei voida tehdä muussa lastensuojeluyksikössä tarkoituksenmukaisesti. Edellä mainitulla tavalla opetusta voidaan antaa, jos lapset ja nuoret eivät sairautensa vuoksi tarvitse hoitoa, joka annettaisiin muualla. Myös mielenterveyspalveluiden antaminen valtion koulukodeissa saattaa, tahdosta riippumatonta hoitoa lukuun ottamatta, tulla kyseeseen. Jos lapsen vanhempi on tutkintavankeudessa tai suorittaa vankeusrangaistusta, voidaan lapsi sijoittaa laissa tarkemmin määritellyin tavoin vankilan perheosastolle. Vankilan perheosaston tavoitteena on tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta ja luoda lapselle sekä fyysisesti että psyykkisesti turvallinen arki. Yleisesti ottaen vankilan perheosaston voidaan katsoa pyrkivän tukemaan vanhempia elämänhallinnassaan ja vanhemmuudessaan.

Lastensuojeluyksikköihin liittyvien epäselvien kysymysten osalta saattaa olla suositeltavaa olla yhteydessä asiantuntevaan lakimieheen.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Lastensuojeluyksiköiden osalta on käytetty laajalti erilaisia nimityksiä.

- Lastensuojelulain sääntelemissä lastensuojelulaitoksissa voidaan järjestää muun muassa lapsen sijaishuoltoa tai sijoituksia avohuollon tukitoimina.

Varoitukset

- Yksityisen palveluntarjoajan saattaa olla tarpeellista hakea ympärivuorokautiselle sosiaalipalvelujen tuottamiselle lupa ennen toimintansa aloittamista tai olennaista muuttamista.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]