Minilex - Lakipuhelin

Lastensuojeluasian vireille tulo ja lastensuojeluasiakkuus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Lastensuojeluasia voi tulla vireille joko hakemuksesta tai silloin, kun sosiaalityöntekijä tai muu lastensuojelun työntekijä on saanut tiedon mahdollisesta lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta. Tässä artikkelissa tutustutaan lastensuojeluasian vireilletuloon ja lastensuojeluasiakkuuteen yleisesti.

Lastensuojeluasian vireilletulo hakemuksesta

Hakemuksen lastensuojelusta voi tehdä 12 vuotta täyttänyt lapsi itse tai hänen huoltajansa. Asian tultua vireille arvioidaan välittömästi, onko tarve lastensuojelulle kiireellinen. Tilanne voi johtaa kiireelliseen sijoitukseen tai kiireellisen avohuollon tukitoimen järjestämiseen. Lisäksi asiassa tehdään pääsääntöisesti palvelutarpeen arviointi, jonka yhteydessä selvitetään myös lastensuojelun tarve.

Lastensuojelun asiakkuus

Lastensuojelun asiakkuus alkaa, kun sosiaalityöntekijä päättää palvelutarpeen arvioinnin pohjalta, että lapsen kasvuolosuhteet vaarantavat tai eivät turvaa lapsen terveyttä tai kehitystä. Lisäksi asiakkuus alkaa, jos lapsi omalla käyttäytymisellä vaarantaa terveyttään tai kehitystään tai, jos lapsi muutoin tarvitsee lastensuojelulain mukaisia palveluita ja tukitoimia.

Lastensuojelun asiakkuus alkaa myös silloin, kun asian vireilletulon johdosta ryhdytään edellä mainittuihin kiireellisiin toimenpiteisiin tai, jos perheelle annetaan lastensuojelulain tarkoittamia palveluita ennen palvelutarpeen arvioinnin valmistumista.

Lapselle nimetään oma sosiaalityöntekijä, joka vastaa hänen asioistaan ja lastensuojelun asiakkuuden alkamisesta tehdään merkintä lasta koskeviin lastensuojeluasiakirjoihin. Tämän jälkeen lapselle laaditaan asiakassuunnitelma, johon kirjataan ne olosuhteet ja asiat, joihin lastensuojelulla pyritään vaikuttamaan, sekä lapsen ja perheen tuen tarve ja ne palvelut ja muut tukitoimet, joilla tarpeisiin pyritään vastaamaan.

Jäikö sinulle kysymyksiä? Älä epäröi kääntyä asiantuntevien lakimiestemme puoleen!

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]