Minilex - Lakipuhelin

Huostaanotto - ohjelma

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Lastensuojelussa voidaan laatia ainakin kolme erilaista suunnitelmaa, asiakassuunnitelma, sijaishuollon suunnitelma ja avohuollon suunnitelma. Suunnitelmat koskevat nimensä mukaisesti erilaisia lastensuojelun tilanteita ja ne laaditaankin eri tarkoituksiin. Kun puhutaan huostaanoton ohjelmasta, voidaan tällä tarkoittaa sijaishuollon suunnitelmaa.

Kun yleisesti puhutaan huostaanotosta, tarkoitetaan sillä sijaishuoltoa. Ennen sijaishuoltoa on tehtävä huostaanottopäätös.

Sijaishuollonsuunnitelma on kattava ja siinä pyritään selvittämään:

  • sijaishuollon tarkoitus ja tavoitteet,
  • lapselle ja vanhemmille tuen tarve ja sen järjestäminen,
  • suunnitelmassa on myös arvioitava sitä, kuinka yhteydenpito toteutetaan lapsen ja tämän läheisten henkilöiden välillä,
  • mitkä ovat lapselle maksettavat käyttövarat ja
  • miten huomioidaan perheen jälleenyhdistämisen tavoite.

Asiakassuunnitelman ajatuksena on, että lapsi ja vanhemmat voivat sanoa mielipiteensä suunnitelmaan liittyen.

On olemassa myös muita asioita, joita on selvitettävä lastensuojelun asiakkuuden aikana. Yllä mainittujen, erityisesti huostaanottoon liittyvien seikkojen lisäksi, on lapselle tehtävä myös asiakassuunnitelmaan kuuluvia selvityksiä. Tällaisia selvitettäviä asioita ovat muun muassa:

  • lapsen ja perheen tarve palveluille ja tuelle,
  • olosuhteet ja asiat joihin pyritään vaikuttamaan,
  • palvelut ja toimet, joilla pyritään auttamaan tuen tarpeeseen,
  • on myös arvioitava, missä ajassa tavoitteet yritetään toteuttaa,
  • on kirjatta ylös, jos vanhemmat, huoltajat tai vastaavat esittävät eriäviä mielipiteitä suunnitelmasta.

Huostaanoton ohjelma muodostuu asiakassuunnitelman pohjalta. Koska kyseessä on sijaishuolto, on siinä otettava huomioon sijaishuoltoon kuuluvia seikkoja, jonka vuoksi täydennetään asiakassuunnitelmaan kuuluvia asioita.

On vielä muistettava, että asiakassuunnitelma laaditaan aina tapaus– ja henkilökohtaisesti, jolloin suunnitelman sisältö vaihtelee tapauksittain. Eli huostaanoton ohjelma muodostuu sisällöllisesti erilaiseksi tapauskohtaisesti. Eri ohjelmissa on kuitenkin oltava käsitelty samoja aiheita, kuin tässä kirjoituksessa on mainittu.

Mitä muuta jäi sanomatta? Mitä haluat kuulla? Ota yhteyttä ja me autamme.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]