Minilex - Lakipuhelin

Lastensuojelun asiakasprosessi

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Lastensuojelun asiakasprosessista on säädetty lastensuojelulaissa. Tässä artikkelissa tutustutaan asiakasprosessin alkamisen edellytyksiin ja sen etenemiseen.

Palvelutarpeen arviointi

Lastensuojeluprosessi alkaa lastensuojeluasian vireille tulosta, mikä ei vielä tarkoita asiakkuuden alkamista. Lastensuojeluasia tulee vireille, kun lastensuojelun työntekijä saa jollain lailla tietää mahdollisesta lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta.

Vireille tulon jälkeen lastensuojelun työntekijän tulee välittömästi arvioida, onko lapsi kiireellisen lastensuojelun tarpeessa. Sen lisäksi tehdään palvelutarpeen arviointi, jonka yhteydessä selvitetään lastensuojelun tarve. Arviointi voidaan myös jättää tekemättä, jos se on ilmeisen tarpeetonta.

Arvio tehdään niin, että sosiaalityöntekijä arvioi lapsen kasvuolosuhteita sekä sitä, pystyvätkö lapsesta vastuussa olevat henkilöt huolehtimaan lapsen hoidosta ja kasvatuksesta. Sosiaalityöntekijä voi myös olla yhteydessä lapsen muihin läheisiin sekä asiantuntijoihin. Arvion teko on aloitettava seitsemän päivän kuluessa lastensuojeluasian vireille tulosta ja sen on oltava valmis viimeistään kolmen kuukauden kuluessa.

Päätös lastensuojelun tarpeesta

Jos arviossa todetaan, että lapsi ei ole lastensuojelun tarpeessa, lastensuojelun asiakkuus ei ala. Sen sijaan asiakkuus alkaa, jos lapsi tarvitsee lastensuojelulain mukaisia tukitoimia ja, mikäli lapsen kasvuolosuhteet tai lapsen oma käyttäytyminen vaarantaa lapsen terveyttä ja kehitystä. Lisäksi asiakkuuden katsotaan alkavan silloin, kun asian vireille tulon johdosta on ryhdytty kiireellisiin toimiin lapsen terveyden ja kehityksen turvaamiseksi jo ennen arvioinnin valmistumista tai lapselle tai hänen perheelleen on muutoin annettu lastensuojelulain mukaista tukea ennen arvioinnin valmistumista.

Asiakassuunnitelman laatiminen

Asiakkuuden alkamisen jälkeen lapselle laaditaan asiakassuunnitelma. Lähtökohtaisesti asiakassuunnitelma pyritään laatimaan yhteistyössä huoltajien, lapsen sekä muiden lapsesta huolehtivien henkilöiden kanssa. Siihen kirjataan, millaista tukea perhe tarvitsee ja mitä tukea perheelle aiotaan antaa. Lisäksi asiakassuunnitelmaan merkitään se ajanjakso, jonka kuluessa toimenpiteet on tarkoitus toteuttaa.

Lastensuojelun asiakasprosessi voi tämän jälkeen jatkua hyvin monella eri tavalla riippuen perheen tilanteesta. Ensisijaisesti lastensuojelu pyritään toteuttamaan avohuollon tukitoimilla. Huostaanottoon ja kiireelliseen sijoitukseen ryhdytään vain, jos laissa säädetyt kriteerit täyttyvät.

Kysy lisää asiantuntevilta lakimiehiltämme!

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]