Minilex - Lakipuhelin

Huostaanotto ja asiakassuunnitelma

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Huostaanotto on osa lastensuojelua. Lapsi on otettava sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen huostaan ja hänelle tulee järjestää sijaishuolto, mikäli puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä. Myös tilanteissa, joissa lapsi itse vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään, tulee lapsi ottaa huostaan.

Lain mukaan lastensuojelun asiakkaalle tulee laatia avohuollon asiakassuunnitelma, sijaishuollon asiakassuunnitelma sekä jälkihuollon asiakassuunnitelma. Tässä artikkelissa keskitytään yleisesti asiakassuunnitelman sisältöön ja sen tarkistamiseen.

Asiakassuunnitelman laatiminen

Lastensuojelun asiakkaana olevalle lapselle laaditaan asiakassuunnitelma. Siihen kirjataan ne olosuhteet ja asiat, joihin pyritään vaikuttamaan, lapsen ja hänen perheensä tuen tarve, palvelut ja muut tukitoimet, joilla tuen tarpeeseen pyritään vastaamaan. Lisäksi asiakassuunnitelmassa arvioidaan tavoitteiden toteuttamiseen tarvittava aika ja tuodaan esille asianomaisten eriävät näkemykset tuen tarpeesta ja palvelujen sekä muiden tukitoimien järjestämisestä.

Lähtökohtaisesti asiakassuunnitelma pyritään laatimaan yhteistyössä asiakkaan kanssa. Asiakassuunnitelma tulee kuitenkin laatia myös tilanteissa, joissa asianosaiset eivät halua osallistua sen laatimiseen tai vastustavat sen tekemistä.

Suunnitelma voidaan laatia tarvittaessa yhteistyössä muun sosiaali- ja terveydenhuollon kuten päihde- ja mielenterveyshuollon kanssa.

Asiakassuunnitelman tarkistaminen

Lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteiden asettaminen ovat keskeisessä asemassa asiakassuunnitelmaa laadittaessa. Tämän vuoksi asiakassuunnitelma on tarkistettava tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran vuodessa. 

Lapsen tapaaminen

Lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän tai muun lastensuojelun työntekijän on tavattava lapsi asiakassuunnitelmassa tarkemmin määritellyllä tavalla riittävän usein henkilökohtaisesti. Aktiivisen työvaiheen aikana lasta tulee tavata vähintään kaksi tuntia kuukaudessa. Aktiivisella työvaiheella tarkoitetaan muun muassa asiakkaana jo olevan lapsen tilanteen arviointia, lastensuojelutarpeen selvitystä ja sijoituksen valmistelua.

Mikäli sinulla jäi vielä kysyttävää, älä epäröi kääntyä lakimiestemme puoleen!

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]