Ostin Samsung-merkkisen ns. älypuhelimen n.1,5 viikkoa sitten. Puhelin alkaa aika-ajoin piippaamaan säännöllisen epäsäännöllisesti, kuin jokin viesti olisi tullut puhelimeen, mutta mitään viestiä ei kuitenkaan ole tullut.
Olen käynyt kaksi kertaa paikallisessa Elisan myymälässä josta puhelimen ostin ja, jossa asiaa ei ole saatu korjattua, myyjä sanoo vain, että heillä ei ole vastuuta asiasta, soita Samsungille tai lähetetään puhelin Samsungin huoltoon korjausaika voi olla vähintäin pari viikkoa.
Olen soittanut Samsungin maahantuojalle, mutta en pysty niillä ohjeilla itse vikaa korjaamaan.
Sanoin myyjälle, että haluan purkaa kaupan ja ostaa toimivan puhelimen, tämä ei ole sellainen, johon myyjä sanoi, että sellainen onnistuu vain verkkokaupassa.
Onko laki tällainen?

1 vastaus


Minilex

59 vastausta

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Verkkokauppaa koskee laaja 14 vuorokauden palautusoikeus, jota ei sovelleta normaaliin kuluttajakauppaan. Näin ollen normaalissa kuluttajakaupassa ei ole automaattista palautusoikeutta, johon kuluttaja voisi vedota. Kuitenkin kuluttajakaupassakin kuluttajalla on oikeus vaatia virheen oikaisua, jos kaupan kohteena olevassa tavarassa on virhe. Mikäli virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen ei ole mahdollista, on kuluttajalla oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua.
Tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu), tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta.
Tässä tapauksessa takuu on ensisijainen keino tuotteessa olevan virheen korjaamiseen. Takuuhuollossa tuote joko korjataan tai sinulle annetaan toimiva puhelin virheellisen tilalle.
Oikeus kaupan purkuun on virheen korjaamiseen nähden toissijainen. Näin ollen kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa vain, jos elinkeinonharjoittaja ei voi korjata virhettä tai toimittaa virheetöntä tavaraa tilalle. Näin ollen tässä tapauksessa ei vaikuttaisi olevan perustetta purkaa kauppaa, kun puhelimen voi korjata takuuhuollossa. Sille seikalle, että takuuhuolto vie aikaa, ei tässä tapauksessa voi mitään.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]