Hei! Kuluttajariitalautakunta on kehoittanut yksityistä hammaslääkäriä maksamaan lähes 10 potilaalle rahoja takaisin, eikä lääkäri ole tähän suostunut. Laitoin oman pyyntöni lääkärille tämän vuoden keväällä ja asiaani alettiin käsitellä kuluttajariitalautakunnassa. Lääkäri sulki klinikkansa alkukesästä (kyse ei ollut konkurssista), mutta se on vielä kaupparekisterissä aktiivisena (osakeyhtiö jonka omistaja on kyseesä oleva lääkäri). Kuluttajariitalautakunnassa käsittelyaikasuositus on puolivuotta mutta palvelu on ruuhkautunut ja käsittely voi kestää 2 vuotta. Onko lääkäri vielä 2 vuoden päästä korvausvelvollinen ottaen huomioon klinikan sulkemisen? Pelkästään minun saatavani ovat yli 10 000€. Olen keskustellut muiden potilaiden kanssa joukkokanteen nostamisesta. Onko tällainen mahdollista?

1 vastaus


Minilex

14 vastausta

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Hei!

Kiitos kysymyksestänne. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia. Tämä tarkoittaa, että ne eivät luonteeltaan ole oikeudellisesti velvoittavia. Lautakunnan ratkaisut eivät siis ole täytäntöönpanokelpoisia eikä niillä ole tuomion oikeusvaikutuksia. Yksityinen hammaslääkäri ei siis ole pelkästään kuluttajariitalautakunnan suosituksen perusteella oikeudellisesti velvoitettu korvaamaan teille aiheutuneita vahinkoja, vaikka lautakunta asian ratkaisisikin teidän eduksenne.

Lautakuntakäsittely ei estä kuluttajariita-asian viemistä yleisen tuomioistuimen käsittelyyn. Tuomioistuimen antama tuomio eroaa lautakunnan antamista ratkaisusuosituksista, sillä tuomioistuimen antamat tuomiot ovat täytäntöönpanokelpoisia ja esimerkiksi teille aiheutuneet vahingot voidaan tällöin periä ulosoton kautta. Mikäli teillä ja muilla potilailla on samaa lääkäriä vastaan samoihin tai samankaltaisiin seikkoihin perustuvia vaatimuksia, on ryhmäkanne mahdollinen vaihtoehto edetä asiassa. Tällaista ryhmäkannetta ajaa käräjäoikeudessa kuluttaja-asiamies, joka laittaa asian vireille ja käyttää asiassa asianosaisena puhevaltaa. Jos siis kuluttaja-asiamies katsoo ryhmäkanteen tarkoituksenmukaiseksi, voi hän sen ainoana nostaa.

Yhteydenotto kuluttaja-asiamieheen ryhmäkanteen nostamiseksi voi olla asiassanne kannattavaa, jos kuluttaja-asiamies katsoo ryhmäkanteen edellytysten täyttyvän asiassanne. Kuitenkin ennen ryhmäkanteen nostamista, elinkeinonharjoittajalle annetaan tavallisesti aikaa sopia korvauksista kuluttajien kanssa. Jos näin ei elinkeinonharjoittaja kuitenkaan toimi, voi kuluttaja-asiamies tehtyjen korvausneuvottelujen epäonnistumisen jälkeen miettiä ryhmäkanteen nostamista käräjäoikeudessa.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]