Yritykset A ja B solmivat lämpötoimitussopimuksen. B myy kiinteistön C:lle, joka saa nauttia lämpötoimituksista ja maksaa siitä itse A:lle. Neuvottelu A ja C omasta sopimuksesta menee umpeen, koska B uskottelee C:tä, että kyseessä on kiinteistörasite, ja C ei tarvitse omaa sopimusta. A jatkaa lämmöntoimituksen kiinteistölle X, mutta alioikeudessa alkaa riita-asia: hintasovittelu ja perusteettoman edun palautus. Yrityksen asiamies nosta kannetta nimeämällä C:ta vastapuoleksi, joka on "sopimuksen ULKOPUOLINEN kolmas osapuoli, joka nauttii perusteettomalla edulla". Hinta on kohtuullistettu ja C:lta ulosotettu kahden vuoden riidanalaisia saatavia. A purkaa sopimussuhde ilmoittamalla C:lle lämmön katkaisusta. Alioikeus kumoa purkun ja sitoo A ja C vanhalla sopimuksella. A:n valituksen peruste?

1 vastaus


Minilex

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Hei,

hyvä kun selvensitte asiaa, nyt ymmärrän paremmin, mistä on kyse. Kanne perusteettoman edun palautuksesta on ollut aivan mahdollinen, jos A ei ole saanut riittävää rahasuoritusta lämpötoimituksista. Oppi perusteettoman edun palautuksesta on näet sikäli kätevä, että sen nojalla voi saada taloudellista hyvitystä myös siltä, jonka sopimuskumppani ei itse varsinaisesti ole. Selväähän on, että A:n tulee jotain kautta saada rahat lämpötoimituksista.

Sen sijaan on vaikea ymmärtää, miksi A ryhtyy purkuun ja katkaisee lämpötoimitukset. Purku on hyvin painava toimi, joka lähtökohtaisesti edellyttää olennaista rikkomusta. Jos A saa lämpötoimituksista asianmukaisen suorituksen – viime kädessä vaikka perusteettoman edun palautuksena –, purkuun ei ehkä ole pätevää syytä. Toki purku voi olla oikea ratkaisu, jos soviteltu hinta on olennaisesti alempi kuin A odottaa.

Asiassa on myös epäselvää, kannattaako A:n ryhtyä valittamaan tuomiosta. Jos A saa lämpötoimituksista kohtuullisen määrän rahaa, se tuskin kannattaa: Riidan vieminen hovioikeuteen olisi kallista ja monimutkaista kaikkien kannalta.

Tilannetta selventäisi se, jos A ja C tekisivät keskenään uuden lämpötoimitussopimuksen. Toki tämä voi olla vaikeaa. Jos haluatte vielä tarkempaa tietoa asiasta, suosittelen soittamaan lakipuhelimeen: Siten voitte antaa tarkempia tietoja esimerkiksi alkuperäisestä ja nyt sovitusta hinnasta.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »