Minilex - Lakipuhelin

Mikä on kuluttajariitalautakunta


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunta on riippumaton ja puolueeton oikeussuojaelin, joka käsittelee kuluttajariita-asioita.

Lautakunta toimii täysistunnossa ja jakautuu asiaryhmittäin jaostoihin. Lautakunnan jäseninä on sekä lainoppineita että lautakunnan toimivallan alaan kuuluvien asioiden asiantuntijoita.

Lautakunta ottaa käsittelyyn vain kirjallisia vaatimuksia, joissa vaaditaan jotakin hyvitystä vastapuolelta. Lautakunnan käsittely on maksutonta mutta osapuolten tulee pääsääntöisesti vastata omista asian selvittämiskuluistaan, esimerkiksi postitusmaksusta ja asiakirjojen kopioinnista. Lautakuntaan voi hyvin tehdä valituksen kuluttaja itse mutta asiamiehen tai asianajajan käytölle ei ole estettä.

Lautakunnan antama päätös on tarkoitettu suositukseksi riidan ratkaisemisesta. Lautakunnan päätöksenteko voi tapahtua joko sen jaostossa tai täysistunnossa. Lautakunnan kuluttajariita-asiassa antama päätös ei ole täytäntöönpanokelpoinen, joten sillä ei ole tuomion oikeusvaikutuksia. Lautakunta siten antaa vain suositusratkaisuja. Lautakunnan antamaan päätökseen ei voi hakea muutosta valittamalla. Lautakuntakäsittely ei kuitenkaan estä asian viemistä yleisen tuomioistuimen käsiteltäväksi. 


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »