Minilex - Lakipuhelin

Laskuttaminen kuluttajakaupassa


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Laskuttamiseen perustuvassa maksamisessa myyjä voi tarjota erilaisia tapoja sekä laskun toimittamiseen kuluttajalle että laskun maksamiseen. Laskutustapa viittaa siihen, millä tavoin lasku toimitetaan asiakkaalle. Erilaisia laskun toimitustapoja ovat esimerkiksi e-lasku, tekstiviestilasku, sähköpostilasku ja paperilasku. Maksutapa puolestaan tarkoittaa sitä menetelmää, jolla asiakas maksaa laskunsa; laskun voi maksaa pankin konttorin tiskillä, maksupalveluna, maksuautomaatilla, suoraveloituksella tai verkkopankissa verkkopankkitunnuksilla taikka e-laskuna. Laskutustapa ei määrää maksutapaa, vaan tämä on asiakkaan vapaasti päätettävissä.

Myyjä on kuluttajan kanssa selkeästi sovittava käytettävästä laskutustavasta ja kuluttajan vaihtoehdoista laskun maksamisessa. Kuluttajan on sopimuksenteon eli kaupan yhteydessä erikseen valittava haluamansa laskutustapa tarjotuista vaihtoehdoista. Myyjä voi myöntää alennusta kuluttajalle tämän valitseman maksu- tai laskutustavan perusteella. Alennus tulee perustua laskutukseen liittyvistä todellisista kulusäästöistä. Jos myyjä perii asiakkailtaan lisämaksua tietyn maksutavan käytöstä, laskutuslisän periminen edellyttää, että kuluttajalle on ollut tarjolla ainakin yksi lisämaksuton, yleisesti käytetty ja tavanomainen maksutapa.

Myyjä voi myöntää alennusta kuluttajalle tämän valitseman maksu- tai laskutustavan perusteella. Jos kuluttajalla on mahdollisuus valita, haluaako hän maksaa tilaus yhdessä tai useammassa erässä, voi kerralla maksavan kuluttajan maksama kokonaissumma olla pienempi kuin osissa maksavan. Näin laskutuksen kulusäästöjä voidaan kohdistaa myös kuluttajille. Myös sähköinen laskuttaminen voi synnyttää vastaavaa säästöä. Sähköisen laskuttamisen valinneille kuluttajille voidaan siten yleensä myöntää alennusta heiltä perittävän maksun kokonaishinnasta. Tämä johtuu siitä, että paperilasku on palvelu, josta yleensä aiheutuu lisäkustannuksia yrityksille ja josta veloitetaan siten erikseen. Välttämättömyyspalveluissa (esim. sähkö, vesi, lämpö ja puhelin) tarjolla tulee olla paperilasku eikä siitä saa veloittaa erillistä maksua.

Alennuksen myöntämisellä ei kuitenkaan saa hämärtää kuluttajan mahdollisuuksia asianmukaisten kulutuspäästösten tekemiseen. Siksi luottomaksamisen yhteydessä ei saa tarjota alennusta verrattuna käteismaksamisessa perittävään hintaan.

Laskutus on tavallisinta kestosopimuksissa, esimerkiksi puhelinliittymäsopimuksissa, joissa maksu määräytyy usein käytön perusteella ja määrä on selvillä vasta sovitun laskutuskauden päätyttyä. Myyjän tehtävänä on toimittaa selvityksen laskutuskautena kertyneestä määrästä. Laskun toimittaminen on tällöin kaupan välttämätön osa ja kuuluu selkeästi myyjän perusvelvollisuuksiin. Erillisen laskutuslisän perimiselle ei tällaisessa tilanteissa ole perusteita.

Laskut on toimitettava kuluttajalle ajoissa. Myyjän on lähetettävä laskut kuluttajalle niin, että laskun lähettämisen ja eräpäivän välille jää vähintään 14 päivää. Joskus tämä aika voi poikkeuksellisesti olla lyhyempi. Mikäli haluat tietää lisää kuluttajakaupan laskuttamisesta ja kuluttajansuojasta, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa