Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja suoramarkkinoinnissa


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan yleisesti sellaista markkinointia, jolla lähestytään kuluttajaa joko postitse, puhelimitse tai sähköisesti. Suoramarkkinointi on luonteeltaan henkilökohtaista, ja erityisesti kuluttajille suunnattu suoramarkkinointi edellyttää käytännössä aina heidän henkilötietojensa käsittelyä. Tämän takia myyjän on varmistettava, että mainos kohdistetaan oikealle henkilölle. Myyjän on kerrottava, mistä kuluttajan yhteystiedot on saatu.

Suoramarkkinointi on yleensä sallittua, mutta kuluttajan on aina voitava helposti ja maksutta kieltää henkilötietojensa käyttö suoramarkkinointitarkoituksiin. Kieltotapa vaihtelee suoramarkkinointimuodon mukaan. Alle 15-vuotiaalle ei voi lähettää suoramarkkinointia ilman vanhempien suostumusta.

Suoramarkkinoinnin sallittavuus riippuu siitä, millä tavalla se kohdistuu kuluttajiin. Markkinoinnissa ja asiakassuhteessa ei saa käyttää agressiivista menettelyä. Agressiivisena menettelynä pidetään häirintää, pakottamista ja muuta sellaista kuluttajan painostamista, jonka tarkoituksena on saada kuluttajaa tekemään sellaisen ostopäätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt.

Kun kyse on osoitteellisesta eli kirjeen välityksellä tapahtuvasta suoramarkkinoinnista ja puhelinmyynnistä, kuluttaja voi rajoittaa sitä joko ilmoittamalla markkinointikiellosta suoraan yritykselle, kieltämällä hänen yhteystietojen luovutuksen viranomaisten ylläpitämistä tietojärjestelmistä tai ilmoittautumalla suoramarkkinoinnin rajoituspalveluun. Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) ylläpitää puhelinmyynnin ja osoitteellisen suoramainonnan kieltopalvelua (ns. Robinson-rekisteri). Kuluttaja voi kieltää puhelinmyyntiä itselleen soittamalla ASML:lle ja postitse tulevaa suoramarkkinointia rekisteröitymällä rajoituspalveluun. ASML:n jäsenyritykset ovat sitoutuneet noudattamaan kuluttajan palveluun antamaa rajoitusta toiminnassaan. Kuluttajan tekemä rajoitus on voimassa 3 vuotta kerrallaan.

Sähköinen suoramarkkinointi, kuten sähköposti- tai tekstiviestimarkkinointi, edellyttää vastaanottajan nimenomaista suostumusta etukäteen. Jos kuluttaja ei tällaista suostumusta ole antanut, markkinointiviestin lähettänyt myyjä toimii sekä tietosuojalain että kuluttajansuojalain vastaisesti. Myyjä voi kuitenkin tietyin edellytyksin lähettää kuluttaja-asiakkaalleen sähköistä suoramarkkinointia ilman hänen ennakkosuostumustaan. Tämä on mahdollista, mikäli myyjä käyttää myynnin yhteydessä saamaansa kuluttaja-asiakkaan yhteystietoa sähköposti- tai tekstiviestimarkkinointiin silloin, kun se markkinoi samaan tuoteryhmään kuuluvia tai muuten vastaavia tuotteita tai palveluksia. Asiakkaalla on kuitenkin oltava mahdollisuus kieltää yhteystietojensa käyttö tuotetta tai palveluksia hankittaessa sekä jokaisen viestin yhteydessä.

Tilaamaton tuotteen toimittaminen kuluttajalle on kiellettyä, jos samalla edellytetään kuluttajalta maksua, tuotteen palauttamista, säilyttämistä tai muuta toimenpidettä. Tällainen ns. negatiivinen myyntimenetelmä on kielletty kuluttajansuojalaissa. Näytekappaleiden lähettäminen kuluttajalle on kuitenkin sallittua. Kuluttaja saa pitää kaikki hänelle lähetetyt tilaamattomat tuotteet eikä häneltä voida edellyttää mitään toimia.

Osoitteeton suoramarkkinointi eli toisin sanoen kaikkiin postilaatikoihin jaettavat osoitteettomat mainokset voi torjua laittamalla postilaatikkoon ”ei mainoksia” -ilmoituksen. Tällainen kielto koskee kaikkea osoitteetonta markkinointimateriaalia, joten rajoitusta ei voi tehdä vain osittain.

Mikäli haluat tietää lisää  kuluttajan mahdollisuudesta kieltää tai rajoittaa häneen itseensä kohdistuva suoramarkkinointi, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa