Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja virheen korjaaminen


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Mikäli kuluttaja huomaa virheen ostamassaan tavarassaan, on ostajalla oikeus vaatia myyjän korjaavan virheen tai toimittavan virheettömän tavaran tilalle. Tällainen oikaisu täytyy suorittaa kohtuullisessa ajassa ja niin, ettei kuluttajalle koidu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjällä ei kuitenkaan ole velvollisuutta oikaista virhettä, mikäli siihen on este, jota hän ei pysty voittamaan taikka siitä aiheutua kohtuuttomia kustannuksia elinkeinoharjoittajalle. Tällaisessa tilanteessa tulee ottaa huomioon erityisesti virheen merkitys sekä tavaran arvo, jos se olisi sopimuksen mukainen sekä se, pystytäänkö oikaisu suorittamaan jotenkin muuten aiheuttamatta ostajalla huomattavaa haittaa.

Vaikka ostaja ilmoittaisi virheestä, mutta ei vaatisi virheen korjaamista tai virheetöntä tavaraa tilalle, saa myyjä omalla kustannuksellaan suorittaa tällaisen oikaisun, kunhan hän ostajan ilmoitettua virheestä tarjoutuu sen viipymättä tekemään. Ostaja saa kuitenkin kieltäytyä virheen oikaisusta, mikäli se tuottaisi tavaran arvon alenemista, olennaista haittaa taikka vaaraa siitä ettei ostajalle aiheutuvia kustannuksia korvata. Kieltäytymiseen riittää myös muu erityinen syy.

Mikäli kuluttaja korjauttaa virheen eikä olosuhteet huomioon ottaen häneltä olisi voitu kohtuudella edellyttää jäädä odottamaan oikaisua myyjän puolelta, ei myyjä saa vedota siihen, ettei hän saanut tilaisuutta oikaista virhettä.  Mikäli kaipaat lisäneuvoa, kannattaa ottaa yhteyttä lakimiespuhelimeen.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa