Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajavirasto - 14 päivän palautusoikeus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Koti- ja etämyynnissä kuluttajalla on aina 14 päivän lakisääteinen palautusoikeus.

Kotimyynnillä tarkoitetaan kuluttajan kotona tapahtuvaa tuotteen tai palvelun myyntiä. Kotimyynnillä tarkoitetaan kaikkea myyntiä, jossa kuluttaja ja ostaja solmivat sopimuksen muualla kuin myyjän toimitiloissa.

Etämyynnillä tarkoitetaan kauppaa, jossa kuluttaja ja myyjä eivät ole samaan aikaan läsnä. Kauppa ja sitä koskeva markkinointi tehdään sähköpostin, puhelimen tai muiden viestintävälineiden kautta. Tavallista etämyyntiä ovat verkkokauppamyynti, puhelinmyynti sekä postimyynti.

Etämyynnissä palautusoikeudelle on asetettu useita rajoituksia. Palautusoikeus ei koske esimerkiksi mittatilaustuotteita, jotka on valmistettu asiakkaan toiveiden mukaisesti eikä myöskään sinetöityinä toimitettuja ja avattuja ääni- ja kuvatallenteita eikä tietokoneohjelmia. Palauttaa ei myöskään voi nopeasti pilaantuvia ja vanhentuvia tuotteita tai sinetöityjä tuotteita, joita ei terveydellisten ja hygieenisten syiden vuoksi voida enää palauttaa avaamisen jälkeen. Etämyynnin palautusoikeuden ehdot tulee aina huolellisesti selvittää ennen kaupan tekemistä.

On siis huomattava, että 14 päivän lakisääteinen palautusoikeus koskee vain koti- ja etämyyntiä. Normaalisti, kun kuluttaja ostaa tuotteen liikkeestä, se merkitsee sopimuksen tekemistä eikä kummallakaan osapuolella ole oikeutta yksipuolisesti muuttaa sopimusta. Kuluttaja saa palauttaa tuotteen vain silloin, kun yritys on myöntänyt tuotteelle palautusoikeuden. Palautusoikeuden myöntäminen on siis vapaaehtoista eikä laki velvoita siihen. Jos kauppa myöntää tuotteilleen palautusoikeuden, se voi itse määrätä, missä ajassa tuote pitää palauttaa. Kaupalla on myös oikeus vaatia kuluttajalta kuittia palautuksen yhteydessä.

Jos yritys ei ole myöntänyt tuotteilleen palautusoikeutta, kuluttaja voi ehdottaa avokaupan tekemistä. Avokaupalla tarkoitetaan kauppaa, jossa myyjä myöntää ostajalle oikeuden palauttaa tuotteen tiettyyn päivämäärään mennessä. Avokaupan tekemisestä olisi hyvä olla merkintä ostokuitissa.

Lakisääteinen 14 päivän palautusoikeus koskee siis vain kotimyyntiä ja etämyyntiä. Etämyynnissäkin palautusoikeudelle on asetettu tiettyjä rajoituksia. Muissa kuin koti- ja etämyynnissä yritys ei ole velvollinen myöntämään tuotteilleen palautusoikeutta. Palautusoikeuden myöntäminen on siis kaupalle vapaaehtoista ja kauppa voi määrittää palautusoikeudelle ehtoja. Kaupat voivat vaatia kuittia palautuksen yhteydessä ja ne voivat määrittää aikarajan, johon mennessä tuote pitää palauttaa. Usein kaupat myös rajaavat joitain tuotteita palautusoikeuden ulkopuolelle. Jos kuluttaja ei ole varma ostamastaan tuotteesta eikä kauppa myönnä tuotteilleen palautusoikeutta, ostaja voi ehdottaa avokaupan tekemistä.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]