Minilex - Lakipuhelin

Valitus tavarasta kuluttajariitalautakuntaan

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttaja voi tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan, jos hänen hankkimassaan tavarassa on virhe. Virhe on olemassa esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

1) tavarassa on valmistusvika,

2) tavara ei sovellu käyttöön, johon se on tarkoitettu,

3) tavara ei vastaa siitä etukäteen annettuja tietoja,

4) tavara kestää lyhyemmän aikaa kuin siltä voidaan perustellusti odottaa tai

5) tavaralle ei ole annettu riittäviä asennus- tai käyttöohjeita suomen- tai ruotsinkielellä.

Valitus tavaran virheestä tapahtuu sille tarkoitetulla lomakkeella. Lomakkeita on saatavissa kuluttajariitalautakunnan verkkosivuilta. Valituksen voi tehdä myös kuluttajariitalautakunnan sähköisessä asiointipalvelussa. Valituksessa kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota kohtaan "Vaatimus ja sen perustelut", sillä se on lopulta pohjana kuluttajariitalautakunnan ratkaisulle. Kuluttajariitalautakunta ei voi suosittaa enempää hyvitystä kuin mitä on vaadittu. Muita keskeisiä kohtia ovat esimerkiksi näyttö, eli todisteet tavaran virheestä, ja liitteet, kuten sopimukset ja takuuehdot. Tavaraa ei ole syytä lähettää lautakuntaan valituksen yhteydessä, vaan lautakunta pyytää sitä tarvittaessa.

Jotta kuluttajariitalautakunta voi käsitellä tavaraa koskevan valituksen, tulee muutamien edellytysten täyttyä. Ensinnäkin ostajan tulee olla kuluttaja. Kuluttaja on luonnollinen henkilö, joka on hankkinut tavaran muuhun kuin ammattinsa harjoittamista varten. Yritys tai yhteisö ei voi siis tehdä valitusta kuluttajariitalautakuntaan, koska ne eivät ole kuluttajia. Valitusta ei voi myöskään tehdä, jos tavaran myyjänä on ollut toinen yksityishenkilö. Myyjän tulee siis olla ollut elinkeinoharjoittaja. Toiseksi kuluttajan tulee ennen valituksen tekemistä ilmoittaa virheestä elinkeinoharjoittajalle ja pyrkiä tämän kanssa sovintoratkaisuun. Jos sovintoa ei synny, kuluttajan tulee vielä pyrkiä hakemaan asiassa ratkaisua kuluttajaneuvonnassa tai Euroopan kuluttajakeskuksessa. Vasta näiden vaiheiden jälkeen kuluttajariitalautakunta voi tutkia valituksen.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]