Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja maksumuistutus


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajasaatavan perinnässä ammattimaisesti perintätoimeksiantoja hoitavan on ennen maksuvaatimuksen lähettämistä muistutettava velallista maksamattomasta saatavasta. Ensimmäisen maksullisen muistutuksen saa lähettää velalliselle, kun laskun eräpäivästä on kulunut 14 päivää. Lainsäädännön asettama enimmäismäärä maksumuistutuksen perintäkuluille kuluttajasaatavan perinnässä on 5 euroa muistutuksesta.

Maksumuistutukselle ei ole asetettu erityisiä muotovaatimuksia, vaan se voi tapahtua kirjallisesti tai suullisesti. Maksumuistutuksen toimittaminen esimerkiksi sähköpostitse tai tekstiviestillä on mahdollista, jos tällaisesta tiedonantotavasta on sovittu velallisen ja velkojan välillä. Maksumuistutus ei kuitenkaan voi olla mikä tahansa velkojan yhteydenotto velalliseen. Maksumuistutus on kyseessä silloin, jos velalliselle on annettu riittävät tiedot velkojasta ja saatavasta saatavan tunnistamiseksi ja suorittamiseksi. Tietojen perusteella velallisella täytyy olla mahdollisuus esittää huomautuksia saatavan määrästä ja perusteesta.

Saatavien perinnässä on noudatettava hyvää perintätapaa. Jos maksumuistutus on esimerkiksi lähetetty virheelliseen osoitteeseen, velkojan on hyvän perintätavan mukaisesti pyrittävä selvittämään velallisen oikea osoite ja lähettämään maksumuistutus tähän osoitteeseen. Jos tämä ei onnistu, velkojan täytyy muilla keinoin varmistaa, että velallinen saa maksumuistutuksen tietoonsa.   

Minilexin lakimiehet vastaavat mielellään kysymyksiisi kuluttajasaatavien perinnästä.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »