Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunnan toimivalta


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajariitalautakunnan tehtävänä on ratkaista kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välille syntyneitä erimielisyyksiä, jotka voivat koskea esimerkiksi kulutustavaroita- ja palveluita, asuntokauppoja, huoneenvuokra-asioita tai takaus- ja panttaussitoumuksia. Kriteerinä on, että tuote tai palvelu on kulutushyödyke – eli tuote tai palvelu, joka on tarkoitettu käytettäväksi yksityisessä taloudessa.

Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton asiantuntijaelin ja sen jäsenistö edustaa tasapuolisesti niin kuluttajia kuin elinkeinonharjoittajiakin.

Ennen asian saattamista kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, voi sopua yrittää saada aikaiseksi kuluttajaoikeusneuvojan avulla, mutta lautakuntaan on mahdollista ottaa yhteyttä kuitenkin jo heti erimielisyyden synnyttyäkin.

Valitettaessa kuluttajariitalautakuntaan asia on mahdollista hoitaa myös asiamiehen – joka voi olla kuka tahansa – välityksellä. Valitus lautakunnalle on tehtävä aina kirjallisesti ja lisäksi, jotta lautakunta käsittelisi asiaa, on valituksessa vaadittava hyvitystä vastapuolelta.

Kuluttajariitalautakunnan käsittely on maksutonta, mutta lähtökohtaisesti molemmat asian osapuolet vastaavat itse asian selvittämisestä aiheutuvista kuluista, esimerkiksi puheluista, postituksista ja kopioinneista.

Kuluttajariitalautakunnan asiassa tekemä päätös on suositus siitä, miten riita tulisi ratkaista. Lautakunnan päätöstä ei siis voi panna pakkokeinoin täytäntöön, mutta siitä huolimatta päätöksiä noudatetaan valtaosassa tapauksia.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa