Minilex - Lakipuhelin

Kaupallinen takuu tietokoneen ostajalle

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Takuu on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu kuluttajalle, jota kuluttaja ei voi vaatia, jollei siitä ole sovittu. Tietokoneiden takuut ovat toimintatakuita. Tämä tarkoittaa sitä, että myyjä vastaa siitä, että tietokone toimii tietyn ajan. Tietokoneet valmistetaan nykyään halvemmalla ja vähemmistä materiaaleista kuin aiemmin. Kannettavan tietokoneen, kuin myös pöytäkoneen, tulee kuitenkin sen laadusta ja käytöstä riippuen kestää tavanomaisessa käytössä noin neljä vuotta.

Kaupallisesta takuusta on säädetty kuluttajansuojalaissa. Säännöksiä sovelletaan tietokoneen kauppaan silloin, kun myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja ostajana kuluttaja. Takuusitoumus annetaan tietokoneelle ja se pysyy voimassa, vaikka kone vaihtaisi omistajaa. Tietokoneille annetaan yleensä noin 2-3 vuoden takuuaika, mutta se voi myös olla tätä lyhyempi tai pidempi. Takuusta tulee selkeästi käydä ilmi muun muassa sen sisältö ja voimassaoloaika. Jos tietokone huonontuu takuuaikana takuuehdoissa tarkoitetulla tavalla, tietokoneessa katsotaan olevan virhe. Myyjän vastuu takuuaikana ilmenevistä vioista ei riipu siitä, onko vian alkusyy ollut olemassa jo silloin, kun tavara luovutettiin ostajalle. Kuluttajan ei tarvitse näyttää, että virhe oli tavarassa jo ostohetkellä.

Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos koneen virheellisyys johtuu sen vääränlaisesta käsittelystä tai muusta kuluttajan puolella olevasta seikasta. On syytä ottaa huomioon, että takuu saattaa raueta esimerkiksi silloin, jos kuluttaja availee konetta itse. Myyjän on kuitenkin vastuusta vapautuakseen osoitettava edellä mainittujen seikkojen todennäköinen olemassaolo. Tämä on kuluttajalle lisäetu lain säännöksiin verrattuna.

Virheilmoitus tulee tehdä viimeistään kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja on havainnut virheen. Virheen oikaisu tehdään ensisijaisesti korjaamalla tai vaihtamalla tavara kohtuullisessa ajassa. Kun koneeseen tulee takuuaikana vika, kuluttajan on helpointa asioida laitteen myyjän tai takuuhuollon kanssa. Oikaisusta tai takuukorjauksesta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia tai olennaista haittaa.

Myyjä vastaa tietokoneen virheestä myös takuuajan päätyttyä. Kun ostaja on kuluttaja, tietokoneen rajoitettu takuu ei rajaa kuluttajan lakiin perustuvia oikeuksia. Siksi takuuajan päättyminen ei aina merkitse sitä, että vastuu tietokoneen virheestä samalla päättyisi. Esimerkiksi koneessa alun perin ollut valmistusvika tai muu piilevä virhe on myyjän vastuulla, vaikka se ilmenisi vasta takuuajan päätyttyä. Pääsääntöisesti katsotaan, että koneessa on virhe, mikäli se menee rikki tai huonontuu nopeammin kuin kuluttajalla on perusteltua aihetta olettaa.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]