Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuojalaki ja takuu


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Takuu tarkoittaa, että myyjä on sitoutunut vastamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan. Mikäli tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla, katsotaan tuotteessa olevan virhe. Jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen on johtunut tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä taikka muusta ostajan puolella olevasta seikasta, ei virhevastuuta myyjän osalta tällöin synny. Esimerkkinä kuluttaja A ostaa ruohonleikkurin elinkeinoharjoittajalta E:ltä ja ajaa sillä kiveen omalla pihallaan ja ruohonleikkuri hajoaa. Tämä ei ole takuussa tarkoitettu virhe, koska A on itse aiheuttanut laitteen rikkoutumisen. Takuu ei kuitenkaan rajoita kuluttajansuojalaissa mainittua virhevastuuta.  

Takuusta on käytävä ilmi selkeästi takuun sisältö ja että ostajalla on lainmukaiset oikeudet eikä takuu rajoita näitä oikeuksia. Siinä on myös kerrottava sen antaja, voimassaoloaika sekä alue ja muut tiedot, jotka ovat tarpeellisia vaatimusten esittämisten kannalta. Ostaja voi myös vaatia, että takuu on annettava kirjallisesti tai sähköisesti siten, ettei tietoja voi yksipuolisesti muuttaa ja ne säilyvät ostajan saatavilla. Vaikka näitä kaikkia tietoja ei takuusta ilmenisi, on ostajalla oikeus vedota takuuseen tilanteen tullessa.

Takuu ei ole pakollista antaa tavaralle vaan myyjä saa päättää sen antamisesta. Kuluttajansuojalaissa on kuitenkin kohta, joka suojaa tavaran ostajaa, jolle ei anneta takuuta. Sen mukaan mikäli laite rikkoutuu alle puolen vuoden sisällä ostamisesta, katsotaan siinä olevan vika jo ostettaessa. Myyjä voi kumota tämän oletuksen näyttämällä, että vika johtuu ostajasta. Mikäli kaipaat lisäneuvoa takuuasioissa, voit kääntyä lakimiespuhelimen puoleen. 

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa