Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuojalaki


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajansuojalakia sovelletaan, kun kyse on kulutushyödykkeiden tarjonnasta, myynnistä tai markkinoinnista elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Kuluttajansuojalain taustalla on ajatus kuluttajasta elinkeinonharjoittajaa heikompana sopimusosapuolena, jonka asemaa on syytä suojata lainsäädännön avulla. Kuluttaja-asiamiehen tehtävänä on valvoa kuluttajansuojalain noudattamista.

Oleellinen kuluttajansuojalaissa säädetty asia on ensinkin se, että lain mukaan sellainen sopimusehto, joka poikkeaa lain 4 luvun säännöksistä kuluttajan vahingoksi on mitätön. 4 luvussa säädetään esimerkiksi vaaranvastuun – eli vastuun tuotteen vahingoittumisesta tai katoamisesta – siirtymisestä. Ellei kyseessä ole noutokauppa – eli ostaja noutaa tuotteen myyjän tiloista – myyjä vastaa lähtökohtaisesti tuotteen toimittamisesta perille, samoin kuin toimituksen aikana tuotteeseen syntyneistä vahingoista.

4 luvussa säädetään myös tuotteen takuusta, ja kyseisen luvun mukaan kuluttajalla on aina oikeus vedota tuotteessa ostohetkellä olleeseen virheeseen, kunhan se tapahtuu kohtuullisen ajan kuluessa ostohetkestä. Takuun rajoittaminen ei siis ole lain mukaan mahdollista.

Koti- ja etämyynnissä ostajalla taas on – muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta – aina 14 päivän palautusoikeus, eikä hänen tarvitse perustella palautustaan.

Lisäksi kuluttajansuojalaki kieltää muun muassa hyvän tavan vastaisen markkinoinnin ja sopimattoman menettelyn. Mainonta ei esimerkiksi saa olla harhaanjohtavaa, eikä kuluttajalle saa antaa totuudenvastaisia tietoja.

Elinkeinonharjoittaja ei myöskään saa käyttää sopimuksissaan kohtuuttomia ehtoja.

Lisätietoja kuluttajansuojalain sisällöstä tai sen soveltamisesta voi kysyä esimerkiksi lakimieheltä.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa