Minilex - Lakipuhelin

Laskuerittely kuluttajankaupassa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajakaupan loppusumma eli kuluttajan maksettava määrä ei aina ole ennalta kiinteästi sovittu, vaan laskun loppusumma voi koostua useista eri tekijöistä. Tällöin on tärkeää, että kuluttajalla on mahdollisuus tarkistaa laskun oikeellisuus.

Lähtökohta on, että kuluttajankaupan laskussa annettujen tietojen tulee olla selkeitä ja yksiselitteisiä. Laskusta tulee ilmetä mm. maksettava määrä, eräpäivä sekä laskun peruste riittävän tarkasti yksilöitynä. Jos laskusta ei ilmene loppusumman muodostavia tekijöitä kuluttajalla on oikeus pyynnöstä saada maksutta kirjallinen erittely, josta nämä tekijät ilmenevät. Kuluttaja on velvollinen maksamaan laskun vasta nämä tiedot saatuaan. Tämä tarkoittaa toisin sanoen sitä, että kuluttaja ei viivästy maksamisessa, jos hän ei maksa laskua eräpäivänä näiden tietojen puuttumisen takia. Jos taas kaupan kohteelle on etukäteen sovittu kiinteä hinta, kuluttajalla ei ole oikeus pyytää erillistä erittelyä laskun loppusumman muodostavista tekijöistä.    

Palvelutyöstä on yleensä oikeus saada eritelty lasku, ellei palvelulle on sovittu kiinteää hintaa. Kuluttajalla on oikeus saada palvelutyöstä laskutusperusteiden erittely ennen laskun maksamista. Erittelyn on oltava niin selkeä, että kuluttaja pystyy sen perusteella toteamaan esimerkiksi, mitä toimenpiteitä työhön on sisältynyt, mitä ja kuinka paljon materiaalia on käytetty ja miten ne ovat vaikuttaneet hintaan. Kuluttajalla ei ole maksuvelvollisuutta ennen erittelyn saamista, mikäli hän on esittänyt pyynnön erittelyn saamisesta viivytyksettä työn tultua valmiiksi tai hänen saatuaan laskun. Kuluttaja tulee yleensä maksuvelvolliseksi, jos hän odottaa liian kauan ennen kuin hän esittää pyynnön erittelyn saamisesta. Viivästyskorko alkaa yleensä kertymään 14 päivän kuluessa laskun eräpäivästä lukien.

Laskuerittelyn- tai laskuselvityksen toimittaminen on välttämätöntä varsinkin kestosopimuksissa, kuten esimerkiksi puhelinliittymäsopimuksissa, joissa maksu määräytyy usein käytön perusteella ja määrä on selvillä vasta sovitun laskutuskauden päätyttyä. Myyjän tehtävänä on ilmoittaa kuluttajalle suoritettava määrä. Kuluttaja ei voi tehdä oikean suurista suoritusta ilman, että myyjä toimittaa selvityksen laskutuskautena kertyneestä määrästä. Laskun toimittaminen laskuerittelyineen on tällöin kaupan välttämätön osa ja kuuluu selkeästi myyjän perusvelvollisuuksiin.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]