Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja - virheellinen tuote


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajansuoja antaa kuluttajalle monia vaihtoehtoja reagoida, mikäli elinkeinoharjoittajalta hankittu tuote on virheellinen. Yleisesti tuote katsotaan virheelliseksi jos se ei lajiltaan, laadultaan, määrältään, pakkaukseltaan taikka muilta ominaisuuksiltaan vastaa sitä, mitä on sovittu. Tavaran tulee lisäksi soveltua sen yleiseen että erityiseen käyttötarkoitukseen, mikäli myyjä on siis ollut erityisestä käyttötavasta tietoinen eikä ole ilmoittanut, etteikö tuote siihen sopisi. Tavaran tulee myös olla sitä miten myyjä on sitä kuvaillut ja vastata ominaisuuksiltaan sitä mallia tai näytettä, johon myyjä on mahdollisesti viitannut. Mikäli jokin näistä ei päde tavaraan, on kyseessä virheellinen tuote. Kaiken lisäksi olisi hyvä jos tavara on pakattu sopivalla tai tavanmukaisella tavalla, jos se on tarpeen ja sen on oltava kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan sitä mitä tavaralta voidaan odottaa. Tavaran tulee yleisesti myös olla lain, asetuksen tai viranomaisen päätöksessä asetettujen vaatimusten mukainen. Tästä on kuitenkin poikkeuksia.

Mikäli tavaran asentaminen taikka kokoonpano sisältyy kauppaan ja myyjä tai joku muu kokoaa tai asentaa laitteen, mutta se ei ole sitä mitä on sovittu, on tuotteessa virhe. Tavara on myös virheellinen, mikäli sen yhteydessä ei luovuteta ostajalle sellaisia ohjeita, joita tarvittaisiin tavaran kokoonpanoon, asentamiseen, käyttöön, hoitoon tai säilyttämiseen. Esimerkiksi liian suppea käyttöohje, jota ei ole kirjoitettu ruotsiksi eikä suomeksi, voi olla tavaran virhe. Tavaran tulee lisäksi olla sitä ominaisuuksiltaan ja käytöltään, mitä myyjä tai muu aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun on luvannut markkinoitaessa taikka ennen kaupantekoa. Myyjä ei kuitenkaan vastaa virheestä, mikäli hän ei ollut eikä olisikaan pitänyt olla tietoinen annetuista tiedoista tai hän oikaisee tiedon tarpeeksi ajoissa selkeällä tavalla tai tieto ei voinut vaikuttaa kaupantekoon.

Vaikka tuote olisi virheellinen, ei ostaja saa kuitenkaan vedota virheeseen, jos voidaan olettaa hänen tienneen sen kauppaa tehtäessä. Jos ostaja on lisäksi itse toimittanut osan tavaran toimittamiseen tarvittavista tarveaineista, ei ostaja saa vedota virheeseen joka johtuu näistä tarveainesta, ellei myyjän puolella ole tuottamusta. Kuluttajansuojalain mukaan tuote voi olla myös virheellinen, vaikka se on myyty ”sellaisena kuin se on”- ehtoa noudattaen, esimerkiksi tilanteessa missä tavara ei vastaa niitä tietoja, mitä myyjä on tavarasta antanut. Mikäli tuote on virheellinen, on kuluttajalla tilanteesta riippuen monta tapaa reagoida: hän voi vaatia tavaran korjaamista tai uutta tavaraa tilalle, korjata sen myyjän piikkiin, vaatia hinnanalennusta, pidättäytyä maksusta tai purkaa kauppa. Mikäli kaipaat lisäneuvoa tavaran kaupassa, kannattaa ottaa yhteyttä lakimiespuhelimeen. 

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa