Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuoja on luotu suojaamaan pääsääntöisesti heikommassa asemassa olevaa kuluttajaa suhteessa vahvemmassa asemassa olevaan elinkeinonharjoittajaan. Kuluttajansuojasta säädetään kuluttajansuojalaissa. Kuluttajansuojalaissa säädetään tavarassa olevan virheen johdosta syntyvästä myyjän virhevastuusta.

Kuluttajansuojalain mukaisen yleisen virhesäännöksen mukaan tavara on virheellinen, jos se ei vastaa lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan tai pakkaukseltaan sitä, mitä voidaan katsoa olevan sovittu. Kuluttajansuojalaissa on annettu myös tarkentavia virhesäännöksiä sen varalta, jos mitään tiettyä ei ole sovittu. Ensinnäkin tavaran tulee soveltua sellaiseen tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään tai sellaiseen erityiseen tarkoitukseen, johon tavaraa oli tarkoitus käyttää. Tavaran tulee olla myös myyjän antaman kuvauksen mukainen ja vastata myyjän esittämää kuvaa tai mallia. Lisäksi tavaran tulee pakattu tavanmukaisella tai muuten sopivalla tavalla, jos pakkaus on tarpeellinen tavaran säilyttämisen tai suojaamisen vuoksi. Tavaran täytyy olla kestävyydeltään sellainen, että se vastaa sitä, mitä kuluttajalla on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

Jos tavara ei täytä näitä virhesäännöksen vaatimuksia, siinä on virhe. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos ostajan voidaan olettaa tienneen virheestä kauppaa tehtäessä. Myyjän virhevastuu supistuu, jos tavara on myyty ”sellaisena kuin se on” tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen. Myyjän virhevastuu tällaisissa tapauksissa ei kuitenkaan poistu kokonaan, vaan tavarassa voi olla virhe kolmessa tapauksessa.

Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Tavarassa on virhe myös siinä tapauksessa, että myyjä on laiminlyönyt antaa tiedon sellaisesta tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja ostajan olisi pitänyt saada siitä tieto ja tämän laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Kolmantena tavarassa on virhe, jos se on hintaansa ja muihin olosuhteisiin suhteessa huonommassa kunnossa kuin ostajalla oli aihetta edellyttää.

Myyjä on vastuussa virheestä, mikäli virhe on ollut tavarassa jo silloin, kun vaaranvastuu tavarasta siirtyy ostajalle. Vaaranvastuun siirtymisen ajankohtana on pääsääntöisesti pidetty tavaran luovutushetkeä. Mikäli tavaran virhe syntyy vaaranvastuun siirtymisen jälkeen, ei myyjällä synny kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]