Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuoja on luotu suojaamaan pääsääntöisesti heikommassa asemassa olevaa kuluttajaa suhteessa vahvemmassa asemassa olevaan elinkeinonharjoittajaan. Kuluttajansuojasta säädetään kuluttajansuojalaissa. Kuluttajansuojalaissa säädetään tavarassa olevan virheen johdosta syntyvästä myyjän virhevastuusta.

Kuluttajansuojalain mukaisen yleisen virhesäännöksen mukaan tavara on virheellinen, jos se ei vastaa lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan tai pakkaukseltaan sitä, mitä voidaan katsoa olevan sovittu. Kuluttajansuojalaissa on annettu myös tarkentavia virhesäännöksiä sen varalta, jos mitään tiettyä ei ole sovittu. Ensinnäkin tavaran tulee soveltua sellaiseen tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään tai sellaiseen erityiseen tarkoitukseen, johon tavaraa oli tarkoitus käyttää. Tavaran tulee olla myös myyjän antaman kuvauksen mukainen ja vastata myyjän esittämää kuvaa tai mallia. Lisäksi tavaran tulee pakattu tavanmukaisella tai muuten sopivalla tavalla, jos pakkaus on tarpeellinen tavaran säilyttämisen tai suojaamisen vuoksi. Tavaran täytyy olla kestävyydeltään sellainen, että se vastaa sitä, mitä kuluttajalla on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

Jos tavara ei täytä näitä virhesäännöksen vaatimuksia, siinä on virhe. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos ostajan voidaan olettaa tienneen virheestä kauppaa tehtäessä. Myyjän virhevastuu supistuu, jos tavara on myyty ”sellaisena kuin se on” tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen. Myyjän virhevastuu tällaisissa tapauksissa ei kuitenkaan poistu kokonaan, vaan tavarassa voi olla virhe kolmessa tapauksessa.

Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Tavarassa on virhe myös siinä tapauksessa, että myyjä on laiminlyönyt antaa tiedon sellaisesta tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja ostajan olisi pitänyt saada siitä tieto ja tämän laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Kolmantena tavarassa on virhe, jos se on hintaansa ja muihin olosuhteisiin suhteessa huonommassa kunnossa kuin ostajalla oli aihetta edellyttää.

Myyjä on vastuussa virheestä, mikäli virhe on ollut tavarassa jo silloin, kun vaaranvastuu tavarasta siirtyy ostajalle. Vaaranvastuun siirtymisen ajankohtana on pääsääntöisesti pidetty tavaran luovutushetkeä. Mikäli tavaran virhe syntyy vaaranvastuun siirtymisen jälkeen, ei myyjällä synny kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »