Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunnan ennakkotapaukset

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunta on riippumaton ja puolueeton asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on antaa ratkaisusuosituksia yksittäisiin kuluttajariitoihin. Kuluttajariitalautakunnan puolueettomuus taataan siten, että sen jäsenistä puolet edustavat kuluttajia ja toinen puolisko elinkeinonharjoittajia. Suurin osa kuluttajariitalautakunnan jäsenistä on sivutoimisia. Kuluttajariitalautakunnan jäsenten joukossa on sekä lakimiehiä että asiantuntijajäseniä eri hyödykkeisiin liittyen.

Kuluttajariitalautakunta selvittää ja antaa ratkaisusuosituksensa kaikissa tapauksissa, jotka sen ratkaistavaksi tuodaan. Poikkeuksena juuri lausutusta on kuitenkin se, ettei lautakunta käsittele hakemuksia, jotka ovat ilmeisen perusteettomia. Joskus kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi saattaa tulla uudenlainen kuluttajariita. Tällainen valitus, jonkalaista lautakunta ei ole ennen käsitellyt, ratkaistaan lähtökohtaisesti normaalilla tavalla.

Uudentyyppisellä riidalla on kuitenkin hyvä mahdollisuus päästä kuluttajariitalautakunnan täysistunnon käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi. Täysistunnossa ratkaistaan nimittäin

a. periaatteellisesti tärkeät asiat sekä

b. asiat, jotka on tarpeen käsitellä täysistunnossa lautakunnan ratkaisukäytännön yhdenmukaistamiseksi.

Lautakunnan täysistuntoon kuuluu puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja ja lisäksi kahdeksan oikeusministeriön määräämää jäsentä. Oikeusministeriön tulee valita kuluttajariitalautakunnan täysistuntoon sekä oikeudellisiin asioihin että elinkeinoelämään perehtyneitä jäseniä. Täysistunto on päätösvaltainen, vaikka kaikki jäsenet eivät prosessiin osallistuisikaan, sillä päätösvaltaisuuteen riittää puheenjohtajan ja vähintään neljän muun jäsenen osallistuminen tapauksen ratkaisemiseen. Asian käsittelemisestä täysistunnossa päättää puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja.

Kuluttajariitalautakunnan täysistunnon uudentyyppisessä kuluttajariidassa antama ratkaisusuositus on tavallaan ennakkotapaus, sillä lautakunnan täysistuntoa pienemmissä kokoonpanoissa ryhdytään tämän jälkeen ratkaisemaan vastaavanlaiset tapaukset saman linjan mukaisesti. Täysistunnon antama ennakkoratkaisu muistuttaa kuitenkin lautakunnan tavallisia ratkaisusuosituksia siinä, ettei se sido yleistä tuomioistuinta tai ole oikeudellisesti sitova. Lisäksi täysistunnon antamien ratkaisusuositusten ennakkotapausluonnetta vähentää se, ettei lautakunnalla ole ollut tapana julkaista niitä. Tämä vaikeuttaa yrittäjien mahdollisuuksia toimia kuluttajariitalautakunnan ennakkotapauksen suosittelemalla tavalla. Kuluttajariitalautakunnan täysistunnon antamilla ennakkotapauksilla on siis merkitystä vain lautakunnan omalle myöhemmälle toiminnalle.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]