Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja sopimuksen purkaminen

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Yleisesti sopimukset on pidettävä eikä niitä voi purkaa ilman syytä yksipuolisesti. Laissa kuitenkin annetaan tietynlaisissa tilanteissa kuluttajalle eli tilaajalle oikeus purkaa sopimus.

Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus toimeksisaajan viivästyksen takia vain, jos sopimuksen rikkomus on olennainen. Mikäli tilaaja on asettanut määrätyn lisäajan palveluksen suorittamista varten toimeksisaajalle eikä se ole kohtuuttoman lyhyt, saa tilaaja purkaa sopimuksen, mikäli palvelusta ei luovuteta tuona aikana. Itse lisäajan aikana tilaaja saa purkaa sopimuksen vain, jos toimeksisaaja ilmoittaa, ettei aio täyttää sopimusta tänä aikana. Mikäli tilaaja ei aseta toimeksisaajalle ollenkaan lisäaikaa, saa hän purkaa sopimuksen, mikäli palvelusta ei luovuteta kohtuullisessa ajassa hänen vaatimuksestaan sopimuksen täyttämisestä. Jos on kuitenkin painavia syitä olettaa, että palvelus tulee viivästymään olennaisesti, on tilaajalla oikeus purkaa sopimus heti. Tilanteessa, jossa huomattava osa palveluksesta on jo tehty, kuluttajalla on kuitenkin oikeus purkaa sopimus vain siltä osin kuin se on suorittamatta. Mikäli kuitenkin viivästyksen takia palveluksen itse tarkoitus jää olennaisesti saavuttamatta, on tilaajalla oikeus purkaa kokonaisuudessaan sopimus. Suorituksesta, jota ei pystytä palauttamaan ilman haittaa, on kuluttajan maksettava toimeksisaajalle korvaus, joka vastaa sen arvoa tilaajalle. Kuluttajan on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa sopimuksen purkamisesta sekä yleensä myös vahingonkorvausvaatimuksesta.

Kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus myös tilanteessa, jossa tuotteessa on virhe. Yleensä ennen sopimuksen purkua kuluttaja antaa elinkeinoharjoittajalle mahdollisuuden virheen oikaisuun. Mikäli on kuitenkin painavia syitä olettaa, että palveluksessa tulisi olemaan olennainen virhe, voi kuluttaja purkaa sopimuksen siltä osin kuin se on vielä suorittamatta. Joskus kuluttaja voi purkaa myös sopimuksen koko palveluksen osalta. Kuluttajan on tällöinkin ilmoitettava sopimuksen purkamisesta sekä yleensä myös vahingonkorvausvaatimuksestaan.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]