Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajan mahdollisuudet saada rahat takaisin


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuojalaissa kuluttajalle on annettu useita mahdollisuuksia saada rahansa takaisin erilaisilla perusteilla. Joskus kulutushyödykkeen ostaja saattaa haluta rahansa takaisin siksi, ettei tuote vastaa lupauksia, joskus taas kuluttaja saattaa olla tullut katumapäälle esimerkiksi heräteostoksensa suhteen. Tässä artikkelissa mainitaan ja käydään lyhyesti lävitse seuraavat kuluttajan rahojen takaisinsaannin keinot: 14 päivän peruuttamisoikeus koti- ja etämyynnissä, myyjän vapaaehtoisesti antama vaihto- ja palautusoikeus muunlaisissa kaupoissa, oikeus hinnanalennukseen ja oikeus kaupan purkamiseen.

Kuluttajalla on mahdollisuus saada rahansa takaisin koti- ja etämyynnissä käyttämällä hänen kuluttajansuojalain mukaista kaupan peruuttamisoikeuttaan. Kotimyynnillä tarkoitetaan sopimusta, joka tehään muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa osapuolten ollessa samanaikaisesti läsnä. Etämyynnillä tarkoitetaan sopmusta, joka tehdään ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä ja jonka tekemiseen käytetään etäviestintä. Etämyyntiä on esimerkiksi puhelinmyynti.

Peruuttamisoikeudesta käytetään joskus myös nimeä tavaran palautusoikeus. Kuluttajalla on tämä oikeus 14 päivää koti- ja etämyyntisopimuksen tekemisestä. Kuluttaja saa rahansa takaisin peruuttamisoikeutensa perusteella ainoastaan silloin, kun hän pystyy vastaavasti palauttamaan oman suorituksensa. Rahojen palautus onnistuu siis ainoastaan antamalla myyjälle takaisin koti- tai etämyynnissä ostetun tavaran hallinta. Palautettavan tavaran on oltava sen vastaanottamishetkeä vastaavassa kunnossa, tai muuten koti- tai etämyyntisopimuksen peruuttava kuluttaja vastaa tavaran arvon alenemisesta. Vahingoittunut tai muuten huonontunut tavara tarkoittaa siis vähemmän palautuvaa kauppahintaa.

Peruuttamisoikeus on lakisääteinen vain koti- ja etämyynnissä, mutta myyjä voi kyllä vapaaehtoisesti myöntää kuluttajalle jonkinlaisen vaihto- ja palautusoikeuden muunkinlaisessa kaupassa. Myyjä voi myös vapaaehtoisesti laajentaa tai pidentää koti- tai etämyynnissä kuluttajansuojalain perusteella sovellettavaa peruuttamisoikeutta.  Näissä tilanteissa kuluttajan on rahojensa takaisin saamiseksi noudatettava myyjän palautuksille asettamia ohjeita.

Kuluttajalla on oikeus saada ainakin osa rahoistaan takaisin myös hieman ikävämmissä olosuhteissa. Kuluttajalla on nimittäin, tiettyjen edellytysten täyttyessä, oikeus saada hinnanalennusta, jos toimitettu tavara ei ole sopimuksen mukainen – eli kun tuotteessa on virhe. Lue lisää hinnanalennuksesta kuluttajansuojan kannalta Minilex-artikkelista Kuluttajansuoja ja hinnanalennus.

Toinen ikävä tilanne, jossa kuluttajalla on oikeus saada tavarasta maksamansa rahat takaisin, on tavaraa koskevan kauppasopimuksen purkaminen. Kuluttajalla on oikeus kuluttajakauppasopimuksen purkamiseen lähes samanlaisissa – mutta hieman vakavammissa – olosuhteissa kuin hänellä on oikeus hinnanalennukseen. On syytä huomata, että kuluttajansuojalain mukainen kuluttajakaupan purku edellyttää tavaran virhettä, joka ei ole vähäinen. Kaupan purku on viimeinen ja järein kuluttajan käytettävissä olevista kuluttajansuojalain oikeussuojakeinoista. Koska kuluttajakauppasopimuksen purkaminen lakkauttaa koko sopimussuhteen, saa kuluttaja purkamisen jälkeen kaikki kyseisen sopimuksen perusteella maksamansa rahat takaisin. Lue lisää kaupan purkamisesta kuluttajansuojan kannalta Minilex-artikkelista Kuluttajansuoja ja kaupan purku.

Minilex.fi-sivulla on lisää kuluttajansuojaa käsitteleviä artikkeleita, jotka saattavat kiinnostaa Sinua. Voit myös ottaa yhteyttä lakimiehiimme ja kysyä tarkemmin olosuhteisiisi sopivia oikeudellisia kysymyksiä.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »