Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja tavaran virhe

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuoja suojaa kuluttajaa, mikäli kyseessä on tavaran virhe. Tavarassa katsotaan olevan virhe, mikäli se ei määrältään, laadultaan, ominaisuuksiltaan, lajiltaan ja pakkaukseltaan vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Tavarassa katsotaan olevan virhe myös, jos se ei vastaa sitä mitä myyjä tai joku muu myyntiportaassa oleva on luvannut ostajalle. Mikäli myyjä ei kuitenkaan tiennyt tällaisesta virheestä eikä hänen olisikaan pitänyt tietää tai tieto virheestä ei ole voinut vaikuttaa kauppaan tai tiedot virheestä on oikaistu tarpeeksi ajoissa, ei myyjä ole siitä vastuussa.

Yleisen virhesäännöksen mukaan tavaran tulee soveltua siihen tarkoitukseen, johon sitä yleensä käytetään tai ostajan erityiseen tarkoitukseen, jos myyjä on kaupantekohetkellä tästä tietoinen eikä hän ole ilmoittanut ostajalle, ettei tavara sovellu kyseiseen tarkoitukseen. Tavaran tulee myös vastata myyjän antamia tietoja ja olla ominaisuuksiltaan sitä, mihin myyjä on viitannut esittämällä näytteen tai mallin. Tavaran tulee myös olla tavanmukaisesti tai muuten sopivasti tavalla pakattu, jos se on tarpeen tavaran säilyttämiseksi tai suojaamiseksi. Kestävyyden tulee myös olla sitä, mihin sen tavaran kohdalla on perusteltua aihetta olettaa olevan. Tavaran tulee ominaisuuksiltaan lisäksi vastata sitä, mitä laissa, asetuksessa tai viranomaisessa päätöksessä on asetettu vaatimukseksi, paitsi jos ostajan tarkoituksena on käyttää tavaraa tarkoitukseen, jossa vaatimuksella ei ole merkitystä. Mikäli jokin näistä ei tavaran kohdalla pidä paikkaansa, on tavarassa virhe.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisussa ostaja ei ollut saanut kuin ruotsinkieliset käyttöohjeet digikameraan, jonka osti elinkeinoharjoittajalta. Huomautettuaan tästä, ostaja sai suppean suomenkielisen ohjekirjan digikameraan, jota ei voinut kutsua kuitenkaan käyttöohjeeksi. Ostaja vetosi virheeseen. Kuluttajansuojalaki vaatii käyttöohjeet suomeksi ja ruotsiksi. Näin ollen lautakunta totesi tavarassa olleen virheen.

 Ostajan oikeus vedota virheeseen ei ole poikkeukseton. Ostajalla ei ole oikeutta vedota virheeseen, jos hänen voidaan olettaa tienneen virheestä kauppaa tehtäessä. Ostajalla ei myöskään saa virheenä vedota seikkaan, joka johtuu hänen toimittamistaan tavaran valmistamiseen käytetyistä tarveaineista, paitsi jos myyjän puolella on menetelty huolimattomasti.

Mikäli tuote on myyty ”sellaisessa kunnossa kuin se on”, katsotaan siinä kuitenkin olevan virhe, mikäli se ei vastaa myyjän antamia tietoja ja sen voidaan vaikuttaneen kauppaan. Tällaisessa tavarassa on myös virhe, mikäli myyjä ei ole kertonut jotain olennaista seikkaa, jonka tiesi ja josta ostaja luuli saavansa tiedon ja jonka voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Tavarassa on myös virhe, mikäli se on huonommassa kunnossa kuin ostaja on voinut hinnan ja muut olosuhteet huomioon ottaen perustellusti odottaa.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]