Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuojalautakunta


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajansuojalautakunta, eli kuluttajariitalautakunta, on puolueeton ja riippumaton elin, jonka jäsenistö edustaa tasapuolisesti niin kuluttajia kuin elinkeinonharjoittajiakin.

Lautakunnalle on mahdollista valittaa, kun kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välillä ilmenee erimielisyyksiä koskien kulutushyödykkeitä – eli tuotteita tai palveluita, jotka on tarkoitettu yksityiseen käyttöön. Esimerkkejä kuluttajansuojalautakunnassa käsiteltävistä asioista ovat esimerkiksi kulutustavaroita ja -palveluja, asuntokauppaa, huoneenvuokraa tai takaus- ja panttaussitoumuksia koskevat asiat.

Valituksen lautakunnalle tulee olla kirjallinen ja valituksessa on vaadittava vastapuolelta hyvitystä. Valittaminen ja asian käsittely lautakunnassa on maksutonta, mutta osapuolten vastattaviksi jäävät silti asian käsittelystä aiheutuneet kulut, esimerkiksi kopiointi-, puhelu- ja postimaksut.

Kuluttajansuojalautakunnalla on varsin vakiintunut ratkaisukäytäntö, mutta lautakunnan asiassa tekemä ratkaisu on kuitenkin vain suositus riidan ratkaisemisesta, eikä sillä ole varsinaista pakottavaa merkitystä. Tästä huolimatta lautakunnan päätöksiä noudatetaan valtaosassa asioita.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa