Minilex - Lakipuhelin

Kuluttaja-asiamies ja virhevastuu


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttaja-asiamiehen toimialaan  ei pääsääntöisesti kuulu yksittäisiä riita-asioiden käsittely, joissa kuluttaja hakee hyvitystä tavaran tai palvelun virheestä. Tällaisten virhevastuutilanteiden käsittely kuuluu kuluttajaoikeusneuvojien ja kuluttajariitalautakunnan tehtäviin.

Kuluttaja-asiamies voi kuitenkin harkintansa mukaan avustaa kuluttajaa yksittäisen riita-asian hoitamisessa tuomioistuimessa, jos sen ratkaisemisella on lain soveltamisen tai kuluttajien yleisen edun kannalta tärkeä merkitys tai jos kyse on tapauksesta, jossa elinkeinonharjoittaja ei noudata kuluttajariitalautakunnan päätöstä. Kuluttajan tulee siis ensiksi valittaa elinkeinonharjoittajan virheestä maistraatin kuluttajaneuvontaan ja mikäli asia ei ratkea sitä kautta, voi kuluttajaneuvonta ohjata kuluttajan tekemään avustuspyynnön kuluttaja-asiamiehelle.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »