Minilex - Lakipuhelin

Kilpailu- ja kuluttajavirasto


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan kuuluva Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on toiminut vuodesta 2013 alkaen, jolloin Kilpailuvirasto ja Kuluttajavirasto yhdistettiin Kilpailu- ja kuluttajavirastoksi.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtävä on valvoa kilpailulain, EU:n kilpailusääntöjen sekä kuluttajansuojalainsäädännön noudattamista, antaa lausuntoja mahdollisesti kilpailu- tai kuluttajapoliittisia vaikutuksia omaavista lainsäädäntöhankkeista ja tehdä aloitteita kilpailun sekä kuluttajansuojan edistämiseksi. Tavoitteena virastolla on taata terveet ja toimivat markkinat ja varmistaa markkinatoimijoiden vastuullinen ja kuluttajien etu huomioonottava käytös.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto osallistuu myös kansainväliseen yhteistyöhön oman vastuualueensa tiimoilta ja pyrkii edistämään kuluttajavalistusta ja -kasvatusta. Lisäksi viraston tehtäväkenttään kuuluu aluehallintovirastojen, talous- ja velkaneuvonnan sekä maistraattien kulutusneuvonnan ohjaus ja koulutus, kuten myös muun muassa matkatoimistojen vakuuksien valvominen ja rekisterinpito Suomessa toimivista valmismatkaliikkeistä.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa