Minilex - Lakipuhelin

Kuluttaja-asiamies ja puhelinmyynti


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttaja-asiamies on tehnyt linjauksen etämyynnistä, johon puhelinmyynti sisältyy. Puhelinmyyntiä siten koskee etämyynnin sääntely. Etämyynti tarkoittaa sopimusta, joka on syntynyt yhtä tai useampaa etäviestintä käyttämällä etämyyntiä varten luodussa myyntijärjestelmässä ilman että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä. Etäviestimiä voivat olla esimerkiksi puhelin ja internet.

Etämyyntiä koskevassa linjauksessaan kuluttaja-asiamies on kerännyt tietoa lainsäädännöstä, oikeuskäytännöstä ja kuluttajariitalautakunnan päätöksistä. Linjausta noudattamalla elinkeinonharjoittaja voi varmistua toimivansa lainsäädännön mukaisesti. Linjaus on tarkoitettu auttamaan elinkeinonharjoittajia toimimaan lain mukaisesti.

Puhelinmyynnissä on rajoitetusti aikaa kuluttajanluojalain mukaisten ennakkotietojen antamiseen, joten sitä varten on tehty erityinen sääntely, joka velvoittaa esimerkiksi tietojen antamiseen ennen sopimuksentekoa. Siksi elinkeinonharjoittajan täytyy ilmoittaa laissa määrätyt tietyt ennakkotiedot ennen sopimuksen tekemistä tällaisen etäviestimen avulla, jossa on rajoitetusti tilaa tai aikaa lain vaatimien tietojen näyttämiseen kuluttajalle. On elinkeinonharjoittajan vastuulla näyttää toteen, että ennakkotiedot on annettu lainmukaisesti. Velvollisuutta ei täytä kuluttajan ohjaaminen elinkeinonharjoittajan internetsivuille.

Lisäksi linjauksessa painotetaan, että etämyynnin säännösten lisäksi puhelinmyynnissä täytyy ennakkotietojen lisäksi heti puhelinkeskustelun alussa ilmoittaa: 1. elinkeinonharjoittajan nimi tai henkilön nimi, jonka puolesta hän toimii ja 2. puhelun kaupallinen tarkoitus. Puhelinmyyntiä koskevaa puhelua ei voi esimerkiksi aloittaa lupaamalla antaa kuluttajalle lahja, jos sen saanti edellyttää maksullista tilausta.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa