Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunta ja neuvonta


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajariitalautakunta on tuomioistuinprosessin välttämiseen tarkoitettu kuluttajaviranomainen. Menettely kuluttajariitalautakunnassa on epämuodollista ja tavoitteena on, että kuluttaja kykenee hoitamaan asiansa itse ilman lakimiehen apua. Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton rantkaisuelin. Kuluttajat ja elinkeinonharjoittajat ovat tasapuolisesti edustettuna kuluttajariitalautakunnan lautakunnassa. Ennen ratkaisupyynnön tekemistä kuluttajariitalautakuntaan, on suositeltavaa ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan, jossa saa neuvoja kuluttajansuojaan liittyvissä kysymyksissä.

Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiin erimielisyyksiin sekä muihin kuluttajansuojaan liittyviin asioihin. Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia, jotka eivät kuitenkaan saa sellaisia oikeusvaikutuksia, kuin tuomioistuimen tuomio. Elinkeinonharjoittajan ei ole siis pakko noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja noudatetaan kuitenkin melko laajalti, vaikka ne ovatkin vain suosituksia. Halutessaan kuluttaja voi viedä asiansa myös tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa