Minilex - Lakipuhelin

Kuluttaja-asiamies ja blogimainonta


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Internetissä olevien blogien merkitys mainontakanavana on suuresti kasvanut ja blogit mediamuotona ovat merkittävä. Blogeissa esiintyy mainontaa sekä mainoksien muodossa että erilaisina tuote-esittelyinä. Siksi kuluttaja-asiamiehen on täytynyt tehdä linjaus blogimainonnasta, jotta elinkeinonharjoittajat tietäisivät velvollisuuksistaan ja ettei piilomainontaa esiintyisi.

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä ilmi selkeästi sen kaupallinen tarkoitus ja se, kenen lukuun markkinointia tehdään, toisin sanoen ilmoittaa, että kyseessä on mainos ja kenen mainos se on. Kuluttaja-asiamies linjauksessaan painottaa tätä säännöstä, koska blogia lukiessaan kuluttaja on helposti harhaanjohdettavissa.

Linjauksessa otetaan huomioon, että kuluttajansuojalain markkinointisäännökset velvoittavat elinkeinonharjoittajaa eli yritystoiminnan harjoittajaa. Koska markkinoinnin käsite on laaja, mainonnaksi lasketaan myös se, kun elinkeinonharjoittaja antaa yksittäiselle kuluttajalle tuotteen, jota kuluttaja suosittelee muille kuluttajille. Tästä seuraa, että elinkeinonharjoittaja, joka pyrkii mainostamaan tuotteitaan joko ammattimaisen taikka harrastajablogin kautta, tulee aina noudattaa lainsäädäntöä toiminnassaan. Yrityksen täytyy siis täyttää mainostamisen tunnistettavuuden velvoitteensa ennen kuin se antaa tuotteitaan blogiin esiteltäväksi esimerkiksi ohjeistamalla bloggaajaa ilmoittamaan lahjoitetut tuotteet, ettei piilomainontaa syntyisi.

Tämän lisäksi bloggaajalla voi olla oma yritys, jonka toimintaan blogin pitäminen perustuu. Tässä tapauksessa myös kirjoittajan on huolehdittava mainonnan tunnistettavuudesta kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla.

Jos blogin pitäminen on kirjoittajalle harrastustoimintaa, on kirjoittaja itse kuluttaja. Tällöin piilomainonnan välttämisen velvoite kuuluu siis vain elinkeinonharjoittajalle, joka tarjoaa tuotteitaan blogiin mainostettavaksi.

Linjauksensa lopuksi kuluttaja-asiamies antaa ohjeita siitä, miten esimerkiksi yhteistyösopimuksesta kerrotaan blogissa ja miten mainonnasta tulee ilmoittaa blogissa.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa