Minilex - Lakipuhelin

Kuluttaja-asiamies ja blogimainonta


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Internetissä olevien blogien merkitys mainontakanavana on suuresti kasvanut ja blogit mediamuotona ovat merkittävä. Blogeissa esiintyy mainontaa erilaisissa muodoissa, esimerkiksi tuote-esittelyinä tai yhteistyökirjoituksina. Blogimainonnan yleistyessä on kuluttaja-asiamiehen täytynyt tehdä linjaus blogimainonnasta, jotta elinkeinonharjoittajat tietäisivät velvollisuuksistaan ja ettei piilomainontaa esiintyisi. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen vaikutetaan kaupallisesti.

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä ilmi selkeästi sen kaupallinen tarkoitus ja se, kenen lukuun markkinointia tehdään. Toisin sanoen mainoksesta tulisi käydä ilmi, että kyseessä on mainos sekä se, kenen mainos se on. Kuluttaja-asiamies on painottanut linjauksessaan nimenomaan mainoksen tunnistettavuutta, koska blogia lukiessaan kuluttaja on helposti harhaanjohdettavissa. Markkinoinnin tulisi olla siis tunnistettavaa ja avointa. Markkinoinnin tulisi lisäksi erottua toimituksellisesta eli journalistisesta aineistosta. Mainos ei saisi siis muistuttaa uutista tai artikkelia eli piilomainonta on kiellettyä. Mainoksen tulisi erottua muusta sisällöstä samalla tavalla kuin aikakausilehdissäkin.

Linjauksessa otetaan huomioon, että kuluttajansuojalain markkinointisäännökset velvoittavat elinkeinonharjoittajaa eli yritystoiminnan harjoittajaa. Koska markkinoinnin käsite on laaja, mainonnaksi lasketaan myös se, kun elinkeinonharjoittaja antaa yksittäiselle kuluttajalle tuotteen, jota kuluttaja suosittelee muille kuluttajille. Tästä seuraa, että elinkeinonharjoittaja, joka pyrkii mainostamaan tuotteitaan joko ammattimaisen taikka harrastajablogin kautta, tulee aina noudattaa lainsäädäntöä toiminnassaan. Yrityksen täytyy siis huolehtia siitä, että se täyttää velvoitteensa mainoksen tunnistettavuudesta. Tämä tapahtuu käytännössä niin, että yrityksen tulee ohjeistaa bloggaajaa ilmoittamaan tuotteet yritykseltä saaduksi tai muutoin toimimaan niin, ettei piilomainontaa synny.

Tämän lisäksi bloggaajalla voi olla oma yritys, jonka toimintaan blogin pitäminen perustuu. Tässä tapauksessa myös bloggaajan itse on huolehdittava mainonnan tunnistettavuudesta kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla.

Jos blogin pitäminen on kirjoittajalle harrastustoimintaa, on kirjoittaja itse kuluttaja. Tällöin piilomainonnan välttämisen velvoite kuuluu siis vain elinkeinonharjoittajalle, joka tarjoaa tuotteitaan blogiin mainostettavaksi.

Markkinoinnista tulisi siis ilmetä heti, että kyseessä on mainos. Ongelmallisia voivat olla esimerkiksi tapaukset, joissa bloggaaja arvioi saamaansa tuotetta eikä blogin lukija voi tietää, onko kyseessä sponsoroitu mielipide vai bloggaajan oma mielipide.

Kuluttaja-asiamies onkin painottanut linjauksessaan, että yhteistyösopimuksista bloggaajan ja yrityksen välillä tulee kertoa avoimesti. Mainos on voitava tunnistaa mainokseksi heti, ilman tarkempaa tutustumista siihen. Yhteistyösopimuksista tulee kertoa blogin etusivulla tai muuten selkeästi. Kuluttaja-asiamies on antanut linjauksessaan esimerkkejä, kuinka yhteistyösopimuksista voidaan ilmoittaa. Tällaisia tapoja ovat esimerkiksi: "Yhteistyössä yrityksen X kanssa" tai "Sponsorina yritys X".

Mikäli mainostava yritys tai yrittäjänä toimiva bloggaaja ei noudata kuluttajasuojalain säänöksiä, voi kuluttaja-asiamies vaatia markkinaoikeutta kieltämään lainvastaisen markkinointitavan. Jos tapaus on erityisen selvä, kuluttaja-asiamies voi itsekin kieltää lainvastaisen markkinoinnin. Tarpeen tullen kuluttaja-asiamies voi tehostaa kieltoa uhkasakolla. Piilomainonnasta ei ole ainakaan vielä langetettu rangaistuksia bloggaajille.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »