Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja puhelinmyynnissä


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Jos tavaraa markkinoidaan puhelimitse ja sitä koskeva kauppasopimus solmitaan suullisesti saman puhelun aikana, kyseessä on puhelinmyynti. Puhelinmyynnistä käytetään myös ilmaisua telemarkkinointi. Puhelinmyynti on kuluttajansuojalain kannalta etämyyntiä. Etämyyntiä kyseisen lain mukaan on nimittäin kaikki kaupanteko, jossa kaupan osapuolet eivät ole samanaikaisesti paikalla. Etämyynnissä joudutaan tämän vuoksi käyttämään tavaran markkinoinnissa ja kaupan tekemisessä jotakin etäviestintä, joka on puhelinmyynnin tapauksessa puhelinyhteys. Etämyyntiä tarkoittava sopimus tehdään aina jonkin myynti- tai palveluntarjontajärjestelmän avulla, joka on puhelinmyynnin tapauksessa potentiaalisiin asiakkaisiin yhteyttä ottava ja puhelintilauksia vastaanottava puhelinmyyntiosasto myyjän organisaatiossa.

Puhelinmyynti voi olla samanaikaisesti myös postimyyntiä, jos tavaraa koskeva kauppasopimus solmitaan puhelimitse ja se toimitetaan postikuljetuksella kuluttajalle. Tämä samanaikaisuus ei vaikuta mitenkään puhelinmyynnin oikeudelliseen kohteluun, sillä myös postimyynti lasketaan etämyynniksi kuluttajansuojalaissa.

Puhelinmyynnin lukeutuminen etämyynniksi on ostajan kannalta erittäin hyvä asia, sillä kuluttajansuojalain 6. luvussa on paljon kuluttajalle edullisia sääntöjä, jotka soveltuvat vain koti- ja etämyynnissä. Kenties tunnetuimpia ja tärkeimpiä 6. luvun pykälistä ovat kuluttajan lakisääteisen 14 päivän palautusoikeuden perustava pykälä ja tämän oikeuden sisältöä ja rajoja täsmentävät pykälät. Lisäksi 6. luku sääntelee kuluttajalle ennen puhelinmyynnin seurauksena syntyvän sopimuksen tekemistä annettavia tietoja. Näistä on erityisesti mainittava nimenomaan puhelinmyyntiä koskeva sääntö, jonka mukaan puhelinmyynnissä elinkeinonharjoittajan on heti puhelinkeskustelun alussa ilmoitettava a. nimensä ja tarvittaessa sen henkilön nimi, jonka puolesta hän toimii, sekä b. puhelun kaupallinen tarkoitus. Näin ollen kuluttajansuojalain vastaista markkinointia on esimerkiksi sellaisen myyntipuhelun soittaminen, jossa soittaja aluksi esittää kysymyksiä ikään kuin tekisi tutkimusta ja vasta sitten ryhtyy myymään tuotteitaan.

Lisätietoa etämyynnistä saat Minilex-artikkelista Mikä on etämyyntiä? ja etämyyntiä koskevia sääntöjä tarkemmin käsittelevistä artikkeleista. Minilex.fi-sivustolta löydät artikkeleita myös muista oikeudellisista aiheista kuin etämyynnistä ja kuluttajansuojasta. Voit myös koska tahansa ottaa yhteyttä lakimiehiimme, mikäli tunnet tarvitsevasi juuri Sinun tilanteeseesi räätälöityä oikeudellista neuvontaa.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa