Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja internetissä


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Internetostoksiin sovelletaan pääosin samoja lakeja ja asetuksia kuin muihin kuluttajakauppoihin.

Kun kauppaa käydään internetissä, kyseessä on etämyynti. Siitä käytetään usein eri nimiä; internet-ostos, verkkokauppa-ostos, sähköinen kauppa jne. Näihin kuluttajakauppoihin sovelletaan etämyyntiä koskevia säännöksiä, jotka löytyvät kuluttajansuojalaista. Nämä säännökset ovat pakottavia kuluttajien suojaamiseksi, eli niistä ei voi poiketa kuluttajien vahingoksi.

Tuotteen ostaminen internetin kautta merkitsee sopimuksen tekemistä, eikä kumpikaan osapuoli voi sitä yksinään muuttaa. Siksi on kuluttajansuojan toteutumisen kannalta tärkeää, että kuluttajalle annetaan riittävät ennakkotiedot tuotteesta ja kaupan ehdoista ennen sopimuksen tekemistä. Näitä ennakkotietoja ovat muun muassa kattavat yhteystiedot ja tuotekuvaukset, hintatiedot koko tilaukselle kaikkine kuluineen sekä kattavasti kuvatut toimitusehdot. Lisäksi myyjän tulee ennen sopimuksen tekemistä tiedottaa kuluttajalle tämän sopimusoikeudellisista velvoitteista ja mahdollisuudesta viedä riita-asia käsiteltäväksi asiaankuuluvalle elimelle, kuten esim. kuluttajariitalautakunnalle.

Myyjän on erikseen pyydettävä kuluttajan suostumus kaikkiin lisämaksuihin, jotka eivät sisälly kulutushyödykkeen perushintaan. Jos kuluttaja ei anna nimenomaista suostumusta tällaiseen lisämaksuun, hänellä ei ole velvollisuutta sitä maksaa.
Yksi tärkeimmistä ennakkotiedoista, joita kuluttajalle tulee antaa on tiedot kaupan peruuttamisoikeudesta. Myyjän tulee antaa yksityiskohtaiset tiedot kuluttajalle peruuttamisoikeudesta, sen käyttöä koskevista määräajoista ja menettelyistä sekä siitä mahdollisesti syntyvistä kuluista.

Kuluttajalla on pääsääntöisesti oikeus peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä myyjän tarjoamalla peruuttamislomakkeella tai vapaamuotoisesti viimeistään 14 päivän kuluttua tavaran vastaanottamisesta tai sopimuksen tekemisestä. Pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen postista ilman erillistä peruuttamista koskevaa ilmoitusta ei riitä. Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus myös ennen tavaran toimittamista. Peruuttamisoikeuden käyttämiselle ei tarvitse esittää perusteluja. Yleensä kuluttaja joutuu maksamaan palauttamisesta aiheutuneet välittömät kustannukset.

Jotta kuluttaja voi käyttää tehokkaasti peruuttamisoikeuttaan, hänen tulee saada vahvistus tehdystä sopimuksesta ennen kuin sen peruuttamisaika kuluu umpeen. Kohtuullisena aikana tilausvahvistuksen toimittamiselle pidetään enintään muutamaa päivää sopimuksen tekemisestä. Jos tietoja peruuttamisoikeudesta ei anneta kuluttajalle, peruuttamisaika päättyy vasta 12 kuukauden kuluttua normaalin (14 päivän) peruuttamisajan päättymisestä. Myyjän on viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava kaikki kuluttajalta saadut maksut. Kuluttajan on lähtökohtaisesti maksettava peruuttamansa tilauksen palautuskulut, mutta asiasta voidaan myös sopia toisin.

Mikäli haluat tietää lisää kuluttajansuojasta internetissä, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »