Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunnan päätös


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunta käsittelee kirjallisia valituksia, joissa vaaditaan vastapuolelta hyvitystä. Se antaa valituksen johdosta lakiin perustuvan päätöksen, joka on suositus riidan ratkaisemisesta. Päätös ei siten ole oikeudellisesti velvoittava eikä sitä voida panna täytäntöön pakkotoimin. Kuluttajariitalautakunnan päätöksillä on kuitenkin käytännössä merkittävä painoarvo, sillä noin 80 prosentissa tapauksista osapuolet noudattavat päätöstä.

Kuluttajariitalautakunnan toimivaltaan kuuluvat kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien väliset erimielisyydet, jotka koskevat kulutustavaroita ja -palveluja, asuntokauppaa, huoneenvuokraa, asumisoikeuden luovutusta sekä takaus- ja panttaussitoumuksia. Asian käsittely lautakunnassa on maksutonta, ja osapuolten maksettavaksi tulevat pääsääntöisesti vain asiaan liittyvät omat selvityskulut.

Jos kuluttajariitalautakunnan päätös ei johda haluttuun lopputulokseen, kannattaa olla yhteydessä lakimieheen asian viemiseksi tuomioistuimeen.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »