Minilex - Lakipuhelin

Yksityisyyden suoja markkinoinnissa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Markkinointia rajoittaa muun muassa sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annettu laki sekä kuluttajansuojalaki. Esimerkiksi kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista tai muutoin kuluttajien kannalta sopimatonta menettelyä. Markkinoinnissa annettujen tietojen tulee olla totuudenmukaisia, eivätkä ne saa olla harhaanjohtavia. Sähköisessä kaupankäynnissä markkinointia sääntelee tietoyhteiskuntakaari. Lain mukaan esimerkiksi automatisoitujen soittojärjestelmien, sähköpostiviestien ja tekstiviestien avulla toteutettu suoramarkkinointi on sallittua vain niille, jotka ovat siihen antaneet suostumuksensa. Luonnollisen henkilön on voitava myös helposti ja maksutta kieltää suoramarkkinointi. Lisäksi evästeiden tai muiden palvelun käyttöä kuvaavien tietojen tallentaminen käyttäjän päätelaitteelle ja näiden tietojen käyttö on sallittua palvelun tarjoajalle ainoastaan käyttäjän suostumuksesta. Palvelun tarjoajan täytyy myös antaa tähän liittyen käyttäjälle ymmärrettävät ja kattavat tiedot tallentamisen tai käytön tarkoituksesta.

Tietosuojaa ja yksityisyyttä sääntelee muutoin henkilötietolaki ja vuonna 2018 toukokuusta alkaen tietosuoja-asetus.  Lailla pyritään sääntelemään ja rajoittamaan yksityistä henkilöä koskevien tietojen keräämistä, rekisteröintiä, käyttöä ja luovuttamista. Rekisterinpitäjän tulee myös pitää huolta, ettei ulkopuolinen pääse käsiksi tietoihin. Henkilötietolaki edellyttää rekisterinpitäjää huolehtimaan, että rekisteröity voi saada tiedon rekisterinpitäjästä, henkilötietojen käsittelyn tarkoituksesta, siitä mihin tietoja luovutetaan sekä seikoista, jotka ovat tarpeen rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseksi. Laki edellyttää lisäksi rekisterinpitäjää laatimaan rekisteriselosteen.

Internetissä toimittaessa käyttäjä jättää normaalisti jälkiä erinäisille sivustoille ja ryhmiin, joiden perusteella on mahdollista luoda käyttäjistä profiileja. Tällainen profiili voi sisältää tietoa muun muassa käyttäjän ostokäyttäytymisestä, kiinnostuksen kohteista sekä käyttäjän itse antamista seikoista. Oleellista on, pystytäänkö tietoja yhdistämään käyttäjään. Esimerkiksi lokitietojen käsittelyssä tulee noudattaa huolellisuusvelvollisuutta. Lokitietoja ei saa myöskään säilyttää yleisesti saatavilla.

 

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 7 - 23 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa