Minilex - Lakipuhelin

Verkkokaupan käytännesäännöt

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Käytännesääntöjä laaditaan yleensä tietyllä alalla toimiville yrityksille ja muille toimijoille ja niillä pyritään määrittämään ohjeita ja suosituksia siitä, kuinka alaa koskevaa lainsäädäntöä tulee käytännössä soveltaa. Ohjeet voivat olla yleisluonteisia, mutta ne voivat myös ottaa kantaa johonkin tiettyyn, alalla yleiseen kysymykseen hyvin yksityiskohtaisesti. Verkossa käytävä kauppa on yleistynyt ja kasvanut viime vuosien aikana merkittävästi. Verkkokaupalla tarkoitetaan tietoverkossa tapahtuvaa kaupankäyntiä, joka yleensä tapahtuu kuluttajan ja verkossa toimivan yrityksen välillä. Verkkokaupan alalla on olemassa käytännesäännöt, joiden tarkoituksena on yhtenäistää verkkokaupan käytäntöjä.

Käytännesääntöjen tarkoituksena on turvata kuluttajien ja yritysten oikeusturvan toteutuminen verkkokaupassa. Säännöt koskevat tietoliikenneverkon välityksellä käytävän kaupan eri vaiheita. Käytännesäännöt sisältävät perusteelliset ohjeet kuluttajan henkilötietojen käsittelystä, sillä niitä on asiakassuhteen aikana käsiteltävä huolellisesti ja asianmukaisesti ja niille on taattava lainsäädännössä edellytetty tietosuoja. Lähtökohtaisesti väliä ei ole sillä, käyttääkö kuluttaja asioimiseen esimerkiksi puhelinta, tietokonetta tai muuta välinettä.

Käytännesäännöissä annetaan ohjeistuksia muun muassa siitä, mitä tietoja yrityksen tulee antaa itsestään kuluttajalle. Tietoihin kuuluu muun muassa yrityksen toiminimi, yhteystiedot ja Y-tunnus. Käytännesäännöissä annetaan ohjeistuksia myös hintatietojen oikeanlaisesta ilmoittamisesta, tilausvahvistuksen lähettämisestä, peruuttamisoikeudesta ja kuluttajien henkilötietojen käsittelystä. Säännöt sisältävät ohjeita myös verkossa tapahtuvaan kaupankäyntiin sovellettavasta lainsäädännöstä sekä tuotteiden ja palvelun eri maksutavoista.

Verkkokaupan alalla on olemassa useita suosituksenluonteisia, viranomaisten tai alalla toimivien liittojen tai järjestöjen laatimia ohjeistuksia, jotka soveltuvat sähköisen kuluttajakaupan toteuttamiseen ja sisältävät ohjeita sen asianmukaisesta toteuttamisesta. 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]