Minilex - Lakipuhelin

Luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Perustuslaissa taataan kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus. Tässä artikkelissa kerrotaan tarkemmin, kuinka ulkopuolinen saa toisinaan lain mukaan käsitellä viestejä ja välitystietoja.

Ensinnäkin täytyy ymmärtää viestin käsite. Viesti tarkoittaa sanomaa eli tekstin sisältöä riippumatta siitä, mitä teknologiaa käytetään. Niinpä viestintäsalaisuus koskee myös sähköpostia, tekstiviestiä ja vaikkapa Whatsapp -viestiä. Se koskee jokaista nykyistä ja tulevaa teknologiaa, jossa lähettäjä tarkoittaa viestin pysyvän luottamuksellisena.

Toiseksi täytyy kiinnittää huomiota välitystietoihin. Ne ovat tietojälkiä, joita viestin lähettämisestä jää sähköiseen viestintäverkkoon. Ne voidaan usein yhdistää lähettäjään tai vastaanottajaan, joten niiden perusteella voi selvittää, kuka lähettää viestejä kenelle, milloin ja kuinka paljon. Viestintälainsäädännössä säädetäänkin myös välitystietojen käsittelystä.

Milloin teleyritys sitten saa käsitellä viestejä ja välitystietoja? Niitä saa käsitellä silloin, kun se on välttämätöntä viestin välittämiseksi ja sovitun palvelun toteuttamiseksi. Lisäksi niitä saa käsitellä tietoturvasta huolehtimiseksi.

Laissa säädetään myös eräistä erityistapauksista, joissa saa käsitellä välitystietoja. Niitä saa käsitellä laskutusta ja viestinnän teknistä kehittämistä varten. Niitä saa käyttää palvelun markkinointiin sellaiselle henkilölle, joka on suostunut tähän. Niitä saa käsitellä tilastollista analyysia varten, jos analyysi ei muuten onnistu ja jos yksittäistä ihmistä ei voida tunnistaa. Samoin niitä saa käsitellä väärinkäytön tai teknisen vian estämiseksi ja selvittämiseksi.

Kun käsitellään sähköisiä viestejä ja välitystietoja, yksityisyyttä ja viestintäsalaisuutta saa rajoittaa vain sen verran kuin on välttämätöntä. Käsittelyn jälkeen viestit ja välitystiedot tulee hävittää.

Seuraavaksi käsitellään viestintäsalaisuuden rajoittamista eräissä laitoksissa. Jos lapsi on otettu huostaan ja sijoitettu esimerkiksi perhekotiin, lapsen ja vanhempien yhteydenpitoa saadaan rajoittaa lastensuojelulain mukaisesti. On esimerkiksi mahdollista lukea ja pidättää lapsen lähettämä tai hänelle osoitettu kirje tai vastaava viesti, esimerkiksi sähköposti. Tämän täytyy kuitenkin olla välttämätöntä lapsen hoidon, kasvatuksen tai turvallisuuden kannalta.

Lastensuojelulaki salliikin vain hyvin harvoin viestintäsalaisuudesta poikkeamisen. Käytännössä näin tehdään usein liian heppoisin perustein. Korkein hallinto-oikeus onkin puuttunut esimerkiksi tapaukseen, jossa perhekodin henkilökunta kuunteli lapsen ja tämän isän puhelinkeskustelua.

Vankeuslain mukaan vangilla on oikeus kirjeenvaihtoon ja puhelimen käyttöön. Pääsääntöisesti kirjeitä ei saa lukea eikä puheluita kuunnella. Se on mahdollista vain rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi, vaaran torjumiseksi tai turvallisuuden suojelemiseksi. Lisäksi viestintäsalaisuudesta poikkeamiseen täytyy olla perusteltu syy esimerkiksi vangin taustan, käyttäytymisen tai kirjeen lähettäjän perusteella.

Muissa laitoksissa viestintäsalaisuus on lähtökohtaisesti loukkaamaton. Esimerkiksi koulussa, armeijassa, sairaalassa tai vanhainkodissa ei voida lukea ihmisten viestejä.

Viestintäsalaisuus on tärkeä osa yksityisyyttä. Viestintäsalaisuus ei riipu siitä, millä laitteella luottamuksellinen viesti on lähetetty. Laissa on tarkemmin säädetty, milloin ja miten ulkopuolinen saa välttämättömistä syistä käsitellä viestejä ja välitystietoja.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]