Minilex - Lakipuhelin

Matkanjärjestäjän vahingonkorvausvastuu

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Matkanjärjestäjällä on velvollisuus korvata vahinko, jonka hänen toiminnassaan ollut virhe on matkustajalle aiheuttanut. Matkanjärjestäjän virheenä pidetään sitä, jos matka ei vastaa sovittua, matkanjärjestäjä ei huolehdi lakisääteisestä avustusvelvollisuudestaan tai jos matkanjärjestäjä ei ole antanut matkustajalle kaikkia tarvittavia tietoja matkasta, jos nämä tiedot olisivat voineet vaikuttaa matkustajan päätöksentekoon.

Virhetilanteessa matkustajlla on oikeus virheen korvaamiseen ja hinnanalennukseen. Lisäksi matkustaja voi vaatia matkanjärjestäjältä vahingonkorvausta, joka matkanjärjestäjän tulee tällöin suorittaa ilman aiheetonta viivytystä. Matkustajalla ei kuitenkaan ole oikeutta vahingonkorvaukseen, jos matkanjärjestäjä pystyy osoittamaan, että virhe johtuu matkustajasta tai kolmansista osapuolista, joilla ei ole yhteyttä matkapalvelujen tarjoamiseen eikä virhe olisi ollut kohtuullisesti ennakoitavissa tai estettävissä. Matkustajalla ei myöskään ole oikeutta vahingonkorvaukseen, jos virhe johtui väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista.

Muissa kuin erikseen säädellyissä tapauksissa, matkanjärjestäjän korvausvastuun määrää voidaan rajoittaa sopimusehdoissa. Jos korvausvastuuta ei ole rajoitettu, se on  kolminkertainen verrattuna matkapaketin kokonaishintaan. Matkanjärjestäjä ei kuitenkaan sopimuksellakaan voi rajoittaa vastuutaan henkilövahingosta tai tahallaan tai huolimattomuudellaan aiheuttamastaan muusta vahingosta.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa