Minilex - Lakipuhelin

Valmismatka ja elinkeinonharjoittajan huolimattomuus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Valmismatkalaki on nykyisin kumottu matkapalveluyhdistelmistä annetulla lailla. Matkanjärjestäjän suorituksen virheen pääsääntöisten seuraamusten eli hinnan alennuksen, sopimuksen purkamisen ja korvaavan matkan lisäksi kuluttajalla voi olla oikeus vahingonkorvaukseen.

Matkustajan tulee tehdä virheilmoitus ja antaa matkanjärjestäjälle mahdollisuus korjata virhe. Jos matkustaja ei tee virheilmoitusta menettää hän oikeutensa valittaa asiasta, paitsi jos virhe on johtunut matkanjärjestäjän tai hänen apunaan käyttämänsä tahon törkeästä huolimattomuudesta tai kunnianvastaisesta ja arvottomasta menettelystä. Tällaisina muina tahoina voivat tulla kyseeseen esimerkiksi matkanjärjestäjän käyttämät hotellit. Törkeän huolimatonta toimintaa on esimerkiksi se, ettei matkanjärjestäjänä toimiva elinkeinonharjoittaja ole varannut matkustajalle majoitusta tai paikkaa kuljetusvälineeseen. Vapautuakseen korvausvelvollisuudesta matkanjärjestäjän on osoitettava, ettei huolimattomuutta ollut matkanjärjestäjän puolella. Matkanjärjestäjä voi siis vapautua korvausvastuusta esimerkiksi silloin, jos hän osoittaa matkustajan itse tai jonkun ulkopuolisen henkilön aiheuttaneen vahingon huolimattomuudellaan.

Matkanjärjestäjä voi rajoittaa vahingonkorvausvastuutaan sopimusehdoissa, mutta se ei kuitenkaan saa koskaan rajoitettua vastuutaan henkilövahingosta eikä tahallaan tai huolimattomuudesta aiheuttamastaan muusta vahingosta.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa