Minilex - Lakipuhelin

Valmismatka ja suorituksen virheilmoitus

» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Valmismatkan matkustajalla on oikeus vedota matkanjärjestäjän suorituksessa olevaan virheeseen ja vaatia virheen korjaamista, hinnanalennusta, sopimuksen purkamista, korvaavaa matkaa tai vahingonkorvausta. Matkustaja ei voi kuitenkaan vedota suoritusvirheeseen kuinka kauan tahansa. Matkustajan on nimittäin tehtävä virheilmoitus tietyn ajan kuluessa.

Matkustaja ei saa vedota virheeseen, jos hän ei ilmoita virheestä matkanjärjestäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Tämä tarkoittaa usein sitä, että virheilmoitus on tehtävä jo valmismatkan aikana, jotta matkanjärjestäjä voi ryhtyä asianmukaisiin toimiin. Vaikka matkakohteessa ei olisi matkanjärjestäjän edustajaa, ei se estä virheilmoituksen tekemistä. Tällöin virheilmoitus voidaan tehdä sellaiselle elinkeinonharjoittajalle, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan ja jonka suorituksessa virhe ilmenee. Poikkeuksena pääsääntöön matkustaja saa virheilmoitusta tekemättä vedota virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinoinharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti. Matkustajan ei siten esimerkiksi tarvitse tehdä virheilmoitusta, jos matkanjärjestäjä ei ennen valmismatkaa ilmoita matkustajalle tiedossaan olevasta seikasta, jonka takia valmismatkaa ei pystytä toteuttamaan sovitulla tavalla.

Matkustaja menettää siis pääsääntöisesti oikeutensa vedota virheeseen ja saada jonkinlaista hyvitystä, jos hän ei tee virheilmoitusta kohtuullisessa ajassa. Oikeudenmenetysten välttämiseksi virheilmoitus kannattaakin tehdä välittömästi virheen ilmetessä.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »